Utwór Stefana Żeromskiego reprezentuje nowy typ powieści modernistycznej. Jego cechy to:
luźna kompozycja - rozdziały Swawolny Dyzio , Smutek , Przyjdź można traktować jako oddzielne opowiadania; ,,albumowe ułożenie scen" bez ciągłości czasowej i bez związków przyczynowo-skutkowych między rozdziałami.
indywidualizacja języka występujących postaci - każda z nich przemawia w sposób charakterystyczny dla swego wykształcenia i pochodzenia.
wielogłosowa narracja , zrywająca z tradycją narratora auktorialnego: główny narrator jest trzecioosobowy , ale pojawia się też narrator pierwszoosobowy (pamiętnik Joasi) i monologi wewnętrzne Judyma, przedstawiające subiektywny punkt widzenia bohatera, zaprezentowane w postaci mowy pozornie zależnej.
różne techniki opisu: naturalistyczne (opis obszarów nędzy, ulic, fabryki), impresjonistyczne (krajobrazy, przyroda), symboliczne (Wenus z Milo, rozdarta sosna), ekspresjonistyczne (przeżycia).
nasycenie utworu elementami liryczno-nastrojowymi; subiektywny emocjonalizm wprowadzający liryzm do epiki: liczne figury metaforyczno-porównawcze określające stany uczuciowe, pejzaż zewnętrzny ekwiwalentem psychiki ludzkiej - psychizacja pejzażu.
otwarta kompozycja powieści, polegająca na braku wyrazistego zakończenia i niedopowiedzeniach dotyczących losów bohaterów.
indywidualne czyny postaci nabierają znaczenia ideowego .
"nieprzezroczysty" styl, skupiający uwagę czytelnika na sposobie wypowiadania myśli czy charakterze opisu. Odmiany stylu występujące w "Ludziach bezdomnych" to: neutralny (fragmenty o charakterze informacyjnym), gawędziarski (dowcip językowy, wulgaryzmy, ironia), poetycko-patetyczny (przeżycia zakochanych, opisy przyrody) oraz tzw. stop stylistyczny (połączenie różnych stylów, np. w opisach życia biedaków).
różnorodność form podawczych: opis, opowiadanie, pamiętnik, listy, cytaty z dzieł literackich i filozoficznych.
Ludzie bezdomni to powieść:
psychologiczna - prezentuje myśli i uczucia bohaterów; pokazuje, jak pod wpływem przeżyć zmienia się mentalność człowieka. Oddaniu stanów uczuciowych służy symbol.
społeczna - ukazuje panoramę współczesnego autorowi społeczeństwa, pełnego kontrastów i konfliktów; świat ludzi bogatych, obojętnych wobec krzywdy społecznej, i świat klas pracujących - pełen nędzy i cierpienia.
odwołująca się do różnych koncepcji filozoficznych:
Schopenhauera (istotą ludzkiej egzystencji jest bezrozumny popęd niemożliwy do zaspokojenia; poczucie bezsensu życia; kontemplacja sztuki jako jedynej wartości stałej - motyw Wenus z Milo),
Nietzschego (kult życia, siły i tężyzny biologicznej; nowa moralność nadludzi: Judym o Karbowskim; Korzecki - człowiek jedyną miara dobra i zła),
Marksa (stosunki gospodarcze czynnikiem regulującym wszystkie procesy życia społecznego; konflikt między klasą pracującą a właścicielami środków produkcji),
Sokratesa i Platona (postać Korzeckiego; pojęcie daimonionu; prawo do samobójstwa),
chrześcijańskiej (dyskusja u Kalinowicza: nakaz miłości bliźniego i apostołowania).
Stefan Żeromski - najważniejsze dzieła
Ludzie bezdomni - treść utworu
Ludzie bezdomni - znaczenia bezdomności
Ludzie bezdomni - panorama społeczna
Ludzie bezdomni - symboliczne znaczenie Wenus z Milo i Rybaka