Kiepski marzec dzienników

Marzec nie rozpieszczał wydawców dzienników ogólnopolskich - rynek największych gazet skurczył się prawie o 6 proc. Mniej skuteczne są promocje, a czytelnik częściej sięga po prasę w celach rozrywkowych niż po informacje

Wśród największych dzienników w marcu tylko "Super Express" obronił się przed spadkiem - sprzedaż tabloidu wzrosła do 208,5 tys. egz. i była o 3,7 proc. wyższa niż przed rokiem.

Ale już konkurujący z "Super Expressem" brukowiec "Fakt" średnio sprzedawał 531,8 tys. egz., co było wynikiem o 2,2 proc. gorszym niż w marcu ub.r.

Pozostali wydawcy też nie mogą zaliczyć tego miesiąca do sukcesów - poważne tytuły mocno odczuły to, że temperatura życia politycznego opadła i nie dostarcza już czytelnikom takich emocji jak przed rokiem. Widać też to, że dla czytelnika coraz większą rolę w prasie zaczyna odgrywać rozrywka, a nie informacje. Jeszcze rok temu "Gazeta", "Rzeczpospolita" i "Dziennik" łącznie sprzedawały o ponad 100 tys. więcej egz. niż brukowce. Dziś są już na tym samym poziomie.

Tę tendencję najbardziej widać na przykładzie "Dziennika" - w marcu ub.r. tytuł wydawany przez Axel Springer wyprzedzał "Super Express" w sprzedaży o kilkanaście tys. egz. Teraz ta różnica wynosi już ponad 50 tys. egz. - tyle że na korzyść najstarszego polskiego tabloidu.

To niejedyna zła wiadomość dla wydawcy "Dziennika" - w marcu br. jego sprzedaż wynosiła średnio tylko 156,3 tys. egzemplarzy, co oznacza spadek aż o 27,5 proc. To też najsłabszy wynik w historii "Dziennika" od debiutu w kwietniu 2006 r.

Spadku nie uniknęła "Gazeta Wyborcza". Mimo aktywnej polityki promocyjnej i tak głośnych publikacji jak "Ukryty grzech Kościoła" czy akcja "Umierać po ludzku" zanotowała w marcu średnią sprzedaż na poziomie 425,1 tys. egz. (spadek o 9,3 proc.). Zaś "Rzeczpospolita", która kilka miesięcy temu włączyła się w walkę na kolekcje filmowe, utrzymuje sprzedaż na poziomie sprzed roku - w marcu było to średnio 160,3 tys. egzemplarzy (spadek o 0,2 proc.).

Nie najlepiej radzi sobie grupa wydawnicza Polskapresse - sprzedaż jej sześciu największych tytułów ukazujących się obecnie pod marką "Polska" spadła w marcu o 4,8 proc. (w stosunku do lutego tego roku). Łącznie wszystkie tytuły z projektu "Polska" zanotowały w marcu średnią sprzedaż na poziomie 335,5 tys. egz., z czego nowe tytuły miały tylko 27,9 tys. egz.