Słaby luty dzienników

W lutym sprzedaż dzienników ogólnopolskich spadła o 4,4 proc. Czytelnik jest zmęczony promocjami, a życie polityczne już nie dostarcza mu takich emocji, jak przed rokiem.

Spośród największych dzienników ogólnopolskich w lutym wynik poprawił jedynie "Super Express". Sprzedaż najstarszego polskiego tabloidu wzrosła do poziomu 229,4 tys. egzemplarzy i była wyższa o 11,9 proc. niż w lutym 2007 roku. Sławomir Jastrzębowski, redaktor naczelny "Super Expressu", tłumaczy ten spektakularny wynik m.in. rozbudowanym poradnictwem. Do poprawy przyczyniła się również kolekcja płyt z muzyką disco polo, którą "Super Express" oferuje swoim czytelnikom od stycznia.

Pozostali wydawcy borykali się ze spadkami. Największy konkurent "Super Expressu" - wydawany przez polską filię niemieckiego koncernu wydawniczego Axel Springer tabloid "Fakt" - zamknął luty ze sprzedażą w wysokości 522,4 tys. egzemplarzy, czyli o 1,8 proc. słabszą niż przed rokiem. Najbardziej ucierpiał "Dziennik" również należący do Axel Springer Polska. Jego sprzedaż wyniosła w lutym 167,8 tys. egzemplarzy i był aż o 24,7 proc. niższa niż przed rokiem. Wynika to z tego, że luty był najlepszym miesiącem tego tytułu w 2007 r. i zarazem ostatnim, w którym "Dziennik" mógł pochwalić się wzrostem.

Pozostająca największym dziennikiem opiniotwórczym "Gazeta Wyborcza" odnotowała spadek o 6,1 proc. do poziomu 442 tys. egzemplarzy. Kolekcje filmowe sprzedawane z "Gazetą" po wyższej cenie już nie przynoszą takich wzrostów sprzedaży jak rok temu, bo dziś wszyscy wydawcy walczą o czytelnika tą bronią.

Odczuła to także "Rzeczpospolita", która oferuje czytelnikom kolekcje od kilku miesięcy. W lutym jej sprzedaż utrzymała się na poziomie sprzed roku - 159,4 tys. egzemplarzy (spadek o 0,2 proc.).

Niejednoznaczne wyniki odnotowali wydawcy tytułów regionalnych. Sprzedaż sześciu największych tytułów należących do grupy wydawniczej Polskapresse, ukazujących się obecnie pod marką "Polska", wzrosła wprawdzie w lutym w porównaniu z wyjątkowo słabym styczniem tego roku, jednak rok do roku ich sprzedaż wynosząca 350,6 tys. egzemplarzy była o 2,8 proc. słabsza niż w lutym 2007 r. 11 nowych tytułów ukazujących się w ramach projektu "Polska" łącznie sprzedawały w lutym tego roku zaledwie 27,4 tys. egzemplarzy.

Dzienniki regionalne należące do brytyjskiego funduszu Mecom (współwłaściciel "Rzeczpospolitej") zakończyły luty łączną sprzedażą 333,5 tys. egzemplarzy, co - w porównaniu z lutym 2007 r. - daje poprawę o 1,5 proc.