Discovery zmieni właściciela

Koncern Liberty Media sprzedaje spółkę Discovery Communications. Wielkie spółki medialne szykują się do wyścigu o firmę, do której należy rodzina kanałów telewizyjnych Discovery

Liberty Media, do którego obecnie należy 50 proc. udziałów Discovery Communications chce sprzedać tę firmę w ramach restrukturyzacji. W tym celu utworzy notowaną na giełdzie spółkę Discovery Holding Co., która poza udziałami w Discovery będzie skupiała również inne medialne aktywa koncernu, w tym akcje Ascent Media Group, świadczącej usługi techniczne na rzecz stacji telewizyjnych, radiowych oraz producentów filmowych. Sprzedaż ma zostać sfinalizowana w przyszłym kwartale.

Przedstawiciele Liberty Media nie wyjaśnili dlaczego chcą sprzedawać Discovery Communications w taki sposób. Jednak zdaniem analityków może chodzić o to, by to Liberty Media przejęło tą drogą 100 proc. udziałów w Discovery Communications.

- Teoretycznie taki mechanizm przeprowadzenia transakcji powoduje, że Discovery Communications staje się bardziej płynna. To fantastyczny biznes, który chciałby mieć każdy koncern medialny, w tym Time Warner, Viacom, News Corp. czy Comcast. Ale struktura tej firmy jest bardzo skomplikowana - mówi Paul Kim, analityk z biura maklerskiego Tradition Asiel Securities. Obok Liberty Media udziały w Discovery mają Cox Communications (25 proc.) oraz wydawca magazynów Advance/Newhouse (25 proc.).

Discovery Communications zakończyła ubiegły rok ze wskaźnikiem EBITDA na poziomie 663 mln dolarów i jest teraz wyceniana na ok. 10-15 mld dolarów. Przychody spółki rosną dynamicznie: w 2001 r. sięgnęły 1,517 mld dolarów, rok później - 1,717 mld, a 2003 r. spółka zamknęła wynikiem 1,995 mld dolarów.

17 czerwca spółka będzie obchodziła 20. urodziny. Jej pierwsza stacja - Discovery Channel - zaczynała ze 150 tys. abonentów w USA. Dziś jej programy ogląda 1,065 mld widzów na całym świecie. Spółka działa również w Polsce, gdzie nadaje pięć kanałów: Discovery Channel, Discovery Civilization, Discovery Science Channel, Discovery Travel & Living oraz Animal Planet (produkowany wraz z BBC).

Do Liberty Media należą również kanał telezakupów QVC, telewizja Court TV (m.in. relacje z sal sądowych), pakiet akcji w News Corp. oraz kablowy potentat UPC.