W Toruniu biją się o pierniki

Nazwa ?toruńskie pierniki? wzbudza coraz większe emocje. Miejscowe firmy piekarnicze zwarły szeregi w walce o prawo do jej używania

Piekarze podpisują się pod wnioskiem o unieważnienie znaków towarowych "toruńskie pierniki" i "katarzynki", które w Urzędzie Patentowym zastrzegła sobie Fabryka Cukiernicza "Kopernik" z Torunia. Autografy pod pismem złożyli już szefowie prawie 20 toruńskich firm, m.in. renomowanych cukierni Pokojski i Lenkiewicz. Są też parafy przedstawicieli branży z pobliskiego Głogowa i Grębocina.

- To już około 60 proc. wszystkich toruńskich piekarzy - mówi Mirosław Jackiewicz z Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Produktu Regionalnego i Lokalnego, jeden z koordynatorów akcji.

Sygnatariusze stwierdzają we wniosku, że określenia "toruńskie pierniki" i "katarzynki" "zostały wypracowane przez kilka pokoleń piernikarzy i piekarzy. Stały się symbolem (...) i dziedzictwem wszystkich mieszkańców miasta Torunia. Nikt nie ma prawa przywłaszczać sobie tego na własność". Pismo trafi do Urzędu Patentowego.

Tajemnicą poliszynela jest to, że inicjatorem akcji są właściciele Piernikarni Toruńskiej, na którą Kopernik doniósł do prokuratury, iż narusza jego prawa do własności przemysłowej. Piernikarnia - producent własnych wyrobów - używa bowiem zastrzeżonej nazwy w adresie swojej strony internetowej, co zdaniem szefów Kopernika jest już podszywaniem się pod renomę, jaką zdobyły na rynku jego wypieki. Władze tej fabryki do czasu zakończenia sprawy przez prokuraturę nie chcą jej komentować.

Zakłady Kopernik mieszczą się w budynkach postawionych w 1913 r. przez Gustawa Weese, którego rodzina wypiekała pierniki w Toruniu od 1763 r. W 1939 r. Weese sprzedał zakład Związkowi "Społem". Po II wojnie światowej fabrykę znacjonalizowano. Od 1991 r. jest spółką akcyjną ze 100 proc. polskim kapitałem. Zatrudnia 500 osób. Rocznie sprzedaje około 10 tys. ton produktów na rynek krajowy i na eksport, m.in. do USA, Kanady, Izraela, Bułgarii, Węgier, Wielkiej Brytanii, Szwecji i Kuwejtu.

Piernikarnia to firma, która dopiero wchodzi na rynek. Produkuje pierniki na indywidualne zamówienia, nie prowadzi sprzedaży detalicznej.