Kwietniowy zjazd tygodników

Sprzedaż tygodników poleciała w kwietniu na łeb, na szyję. Najmniej ucierpiała ?Polityka?, której sprzedaż spadła o ponad 13 proc.

"Polityka" utrzymała pierwszą pozycję w rankingu ze średnią sprzedażą w kwietniu na poziomie 178,6 tys. egzemplarzy. Powiększyła też przewagę nad plasującym się na drugiej pozycji "Wprost". W kwietniu tego roku "Polityka" sprzedała o ponad 27 tys. egz. więcej, rok temu to "Wprost" był lepszy o 17 tys.

Ale kondycja tygodników nie jest najlepsza - wszystkie największe tytuły zanotowały dużo słabsze wyniki. W kwietniu "Newsweek Polska" sprzedawał się o prawie 50 proc. gorzej niż przed rokiem, "Wprost" i "Przekrój" - o ponad 30 proc.

Najwięcej stracił "Ozon" - rok temu dopiero startował i wówczas rozchodził się w ponad 90 tys. egz. Choć w tym roku kwiecień okazał się najlepszym miesiącem dla "Ozonu" (pierwszy raz sprzedaż przewyższyła 30 tys. egz.), to i tak spadek wyniósł prawie 60 proc.

Oczywiście, dane kwietniowe trudno ze sobą porównywać - w zeszłym roku Polacy kupowali dużo więcej gazet i czasopism ze względu na śmierć i pogrzeb Jana Pawła II. (Np. "Newsweek" w kwietniu do jednego z wydań dołączył bezpłatny dodatek poświęcony Janowi Pawłowi II, do następnego wydania dodał poczet papieży).

Wydawcy tygodników tłumaczą spadki ogólną tendencją na rynku prasowym - czytelników, we wszystkich segmentach, podbiera internet. W kwietniu tygodnikom było też o tyle trudniej, że zaostrzyła się konkurencja między dziennikami, które mocniej zaczęły się promować w związku z wejściem na rynek nowego gracza "Dziennika" (wydawanego - podobnie jak "Newsweek" - przez Axel Springer Polska). Co więcej, "Gazeta Wyborcza" kilka dni przed debiutem nowego tytułu obniżyła cenę do 1,5 zł. Zaś każdy z głównych tygodników kosztuje po 4,5 zł. Wydawcy tygodników - jak pisaliśmy niedawno - zastanawiają się więc nad obniżką cen.