Murdoch szuka sposobu na chiński rynek

Kontrolowany przez Ruperta Murdocha koncern medialny News Corp. sprzeda część swoich akcji chińskiej stacji Phoenix TV.

News Corp. kontroluje ją za pośrednictwem swoje płatnej platformy cyfrowej Star TV, która po transakcji zatrzyma 17,6 proc. akcji Phoenix TV. Natomiast 19,9 proc. akcji tej stacji wartych 185 mln dol. przejmie operator komórkowy China Mobile.

Zdaniem analityków ruch ten jest odpowiedzią na coraz bardziej restrykcyjne traktowanie przez Pekin zagranicznych inwestorów w branży medialnej. Odsprzedając część swoich akcji w chińskiej stacji telewizyjnej, News Corp. zyskuje silnego partnera w branży telekomunikacyjnej, która już dziś zaczyna oferować dostęp do programów telewizyjnych. - Ten alians otwiera przed nami drogę do ogromnej rzeszy chińskich konsumentów - oświadczył Murdoch w komunikacie prasowym. China Mobile ma 265 mln użytkowników.

- Chiński rynek zawsze był trudny. News Corp. próbuje działać na nim z wyobraźnią. Oni muszą szukać nowych rozwiązań, żeby dalej się tu rozwijać - mówi Vivek Couto z firmy Media Partners Asia. Jego zdaniem w ślady Murdocha mogą pójść inne firmy medialne.

Chiński rynek reklamowy wzrósł w ubiegłym roku o 18 proc. i był wart 30,43 mld dol. Wiele zachodnich firm medialnych i reklamowych próbuje na nim zaistnieć, ale nie jest to łatwe zadanie. W sierpniu ubiegłego toku chińskie władze odebrały koncesję stacji Chanel V, w której udziały miał koncern News Corp. Szacowano, że inwestycja ta kosztowała imperium Murdocha 60 mln dol. Z kolei koncern Time Warner kilka lat temu musiał pozbyć się pakietu kontrolnego w telewizji CETV - sprzedał go firmie Tom Group z Hongkongu.

Również sytuacja Phoenix TV nie jest łatwa. Ze względu na obecność wśród jej akcjonariuszy News Corp. chiński rząd traktuje ją jako nadawcę zagranicznego. W efekcie spółka nie dostała zgody na dystrybucję swego programu w hotelach i budynkach rządowych, co ogranicza jej zasięg.