W kwietniu rynek dzienników przeżył duże zmiany: na rynek wszedł nowy gracz - "Dziennik", "Gazeta Wyborcza" obniżyła cenę i.... według najnowszych wyników Polskich Badań Czytelnictwa dociera do największej grupy czytelników, detronizując bulwarówkę "Fakt". W kwietniu "Gazeta" miała tygodniowe czytelnictwo rzędu 22,6 proc. (tylu Polaków w wieku powyżej 15 lat przeczytało choć jedno wydanie "Gazety" w ciągu tygodnia ). Dotychczasowy lider w tej kategorii - "Fakt" - osiągnął wynik 19,8 proc. Od stycznia 2004 r. do lutego tego roku wyniki były odwrotne, ale już w marcu bardzo się zbliżyły.
To efekt przede wszystkim nowej, ulepszonej metodologii badania PBC, opracowanej m.in. pod nadzorem naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego. Chodzi o dobór respondentów lepiej odzwierciedlających populację Polski. Z wylosowaną osobą ankieterzy próbują umówić się wielokrotnie (jak nie ma jej w domu, ankieter próbuje kolejny raz). To gwarantuje, że w sondażu wezmą też udział osoby bardzo zajęte - aktywne zawodowo i społecznie, które do tej pory często były nieosiągalne dla ankieterów.
Jednak przeciętne wydanie "Faktu" (tzw. dzienne, a nie tygodniowe wyniki czytelnictwa) nadal czyta więcej osób - 7,9 proc. w kwietniu (wynik "Gazety" to 6,6 proc.).
Jak to się dzieje, że "Fakt", choć sprzedaje więcej egzemplarzy, w tygodniowych wynikach czytelnictwa jest za "Gazetą"?
- "Gazeta" ma bardziej uniwersalne treści niż "Fakt" i więcej dodatków. Wśród czytelników prasy codziennej jest coraz więcej osób kupujących gazety raz albo dwa w tygodniu i z ostatnich danych PBC można wysnuć wniosek, że osoby te znajdują więcej treści dla siebie właśnie w "Gazecie Wyborczej". Ponadto "Gazeta" jest częściej wykładana w miejscach publicznych, jak np. restauracje czy salony fryzjerskie, niż "Fakt" - mówi Krzysztof Urbanowicz, prezes firmy Mediapolis specjalizującej się m.in. w doradztwie na rynku prasowym oraz szkoleniach.
Dobry wynik "Gazety" to prawdopodobnie również efekt działań jej wydawcy: obniżenia ceny, nowego sposobu dystrybucji (prenumerata teczkowa), jak i zmian w tytule.
PBC jest standardem dla rynku prasowego, to badanie uznawane przez wszystkich wydawców i reklamodawców.