Fatalny marzec tygodników

Większość czołowych tygodników odnotowała w marcu dwucyfrowy spadek sprzedaży. Wyjątkiem jest ?Polityka?, której sprzedaż zmalała o niecałe 6 proc.

I to właśnie wydawca "Polityki" cieszy się najbardziej, bo mimo malejącej sprzedaży tygodnikowi udaje się powiększać przewagę nad "Wprost" zajmującym drugą pozycję w rankingu. W marcu tego roku przewaga "Polityki" wyniosła ponad 21 tys. egzemplarzy, podczas gdy w analogicznym okresie zeszłego roku to "Wprost" był górą i sprzedawał o 300 egzemplarzy więcej.

Jednak ogólna kondycja segmentu tygodników nie napawa optymizmem. W marcu sprzedaż "Newsweek Polska" spadła o ponad 21 proc., a "Wprost" i "Przekroju" odpowiednio o ponad 17 i 15 proc. Z czego to wynika? - Taka jest tendencja rynku i obserwujemy ją cały czas. Powodów jest wiele i nie ma jednego głównego. Zarówno tygodnikom, jak i dziennikom czytelników odbiera internet - uważa Karol Brzozowski, szef promocji nakładu "Polityki".

- W marcu nie działo się nic nadzwyczajnego. Jedyne, co mogłoby tłumaczyć te spadki, to mobilizacja promocyjna dzienników przed wejściem na rynek nowego gracza - mówi Tomasz Wróblewski, naczelny "Newsweeka". W kwietniu zadebiutował "Dziennik" wydawany - podobnie jak "Newsweek" - przez Axel Springer Polska.

Wydawcy tygodników doskonale wiedzą, że to nie koniec złych wiadomości i kwietniowe dane będą jeszcze gorsze. Śmierć i pogrzeb Jana Pawła II w kwietniu zeszłego roku spowodowały, że Polacy chętniej sięgali po gazety i czasopisma. Dlatego ciężko będzie dorównać wynikowi z ubiegłego roku. Kwiecień tego roku był dla tygodników tym bardziej ciężki, że musiały one walczyć o portfele czytelników z coraz tańszymi dziennikami. Wyprzedzając debiut "Dziennika", cenę do 1,5 zł obniżyła "Gazeta Wyborcza".