Raporty na temat wydatków reklamowych w mediach opublikowały w tym tygodniu firmy, które - jako jedyne w Polsce - podejmują się oszacowania wielkości rynku netto, czyli uwzględniając rabaty i upusty. Analitycy domu mediowego StarLink szacują, że polski rynek reklamy wzrósł w I kwartale o 9 proc. i osiągnął wartość 1,159 mld zł. Największy wzrost, bo aż o 55 proc., odnotował internet, natomiast najwięcej pieniędzy firmy w Polsce wciąż wydają na reklamę w telewizji (604,7 mln zł, co daje ponad 52 proc. wszystkich wydatków reklamowych w I kw.).
Raport firmy CR Media Consulting (zajmuje się sprzedażą reklam w radiu, prasie i internecie) jest bardziej optymistyczny: rynek reklamowy w I kwartale wzrósł o 9,1 proc. Bardziej konserwatywne natomiast są szacunki dotyczące internetu. To medium również zyskało najwięcej spośród wszystkich mediów, ale wzrost wyniósł nieco ponad 47 proc.
I kwartał był dobry także dla innych mediów. Jak szacuje StarLink, dzienniki zarobiły w tym okresie o 11,4 mln zł więcej niż przed rokiem, co zawdzięczają głównie takim branżom, jak handel oraz finanse. Magazyny zarobiły o 4,8 mln zł więcej, swoje wydatki na reklamę w magazynach również zwiększyła branża finansowa, ale mniej pieniędzy wydawały firmy produkujące środki higieniczne i do pielęgnacja ciała. Część ich budżetów została skierowana do telewizji. Przedstawiciele CR Media Consulting szacują, że sektor radiowy zarobił w I kwartale o 12,9 proc. więcej niż przed rokiem.
CR Media przewidują, że rynek reklamy w najbliższych latach będzie nadal rósł, choć w mniejszym tempie. Przyczynią się do tego m.in.: dobra koniunktura gospodarcza, wysoka dynamika w handlu detalicznym oraz poprawiające się nastroje konsumenckie. Jednym z negatywnych czynników jest "niepewność polityczna związana z udziałem partii populistycznych w koalicji rządowej" - czytamy w raporcie.