Murdoch wchodzi do telewizji w Gruzji

Koncern medialny News Corp. kontrolowany przez Ruperta Murdocha kupi 30 proc. akcji gruzińskiej stacji telewizyjnej Imedi, która należy do oligarchy Badriego Patarkatsiszwilego, prawej ręki rosyjskiego oligarchy Borysa Bieriezowskiego.

Zakup akcji spółki Imedi Holding, do której należy stacja telewizyjna Imedi (Nadzieja) i sieć stacji radiowych, będzie pierwszą inwestycją News Corp. na terenie dawnego ZSRR, a także pierwszą zachodnią inwestycją w gruzińskie stacje telewizyjne i radiowe. Według Marty Pompadour, szefa News Corp. w Europie, koncern Murdocha ma już własne stacje telewizyjne w Bułgarii i Serbii.

Badri Patarkatsiszwili, dotychczasowy właściciel Imedi, uchodzi za najbogatszego Gruzina. Fortunę zbił w Rosji, gdzie był najbliższym współpracownikiem Borysa Bieriezowskiego. Był to jeden z najbardziej wpływowych oligarchów w Rosji za prezydentury Borysa Jelcyna. Po przejęciu władzy przez Władimira Putina Bieriezowski popadł w niełaskę i udał się na dobrowolną emigrację do Londynu. Od tego czasu Patarkatsiszwili odkupił od swojego partnera część interesów w Rosji, m.in. udziały w firmie wydającej znany dziennik "Kommiersant".

Telewizja Imedi uchodziła za bastion opozycji w gruzińskich mediach w czasach prezydentury Eduarda Szewardnadzego. Po rewolucji róż telewizja Patarkatsiszwili starała się zachować neutralność. Jednak w tym roku oligarcha zaczął zarzucać rządowi Gruzji, że próbuje wpływać na jego telewizję. Rząd Gruzji zarzucał zaś Patarkatsiszwilemu, że próbuje szantażować władze w swoich mediach dla własnych korzyści.