Krzywda renifera, czyli o świętach w reklamach

Święta to dla twórców reklam delikatny temat. Agencje chcą być oryginalne, ale się nie udaje. Dlatego w tegorocznych reklamach telewizyjnych co roku mamy mikołaje, choinki i śnieg.

Czy nie można nakręcić oryginalnej reklamy świątecznej? To pytanie regularnie zadaje na swoich łamach branżowa prasa. - To jest ogromne wyzwanie, bo symboli Bożego Narodzenia jest bardzo mało. Dlatego poetyka tych wszystkich reklam jest bardzo bardzo podobna - mówi Marek Gargała, dyrektor zarządzający agencji reklamowej Publicis. Ta agencja reklamowa przeanalizowała 74 reklamy telewizyjne różnych firm i produktów emitowane od 1 listopada do 14 grudnia tego roku.

Statystyki są bezlitosne - świątecznie wystrojona choinka pojawiła się w badanych reklamach 32 razy. Jej głównym rywalem jest śnieg, który pokazano 18 razy, a trzecie miejsce zajęły prezenty występujące w 9 reklamach. Na kolejnych miejscach tego reklamowego rankingu znalazły się Mikołaje, kolędy i inne świąteczne piosenki, bombki i światełka.

- Trzeba przyznać, że większość agencji postarała się i nie ograniczyła jedynie do przerobienia już istniejących scenariuszy reklam. Najczęściej decydowano się na specjalne świąteczne produkcje lub świąteczne reklamy - mówi Gargała. Zrobiły m.in. sieć sklepów Biedronka, Tchibo oraz Carlsberg. W reklamie tej ostatniej firmy na świąteczne spotkanie przez komin wpada zresztą od razu kilka Świętych Mikołajów, w tym jeden rodzaju żeńskiego. Firmy kosmetyczne z kolei częściej decydowały się na montaż i wklejały krótkie świąteczne filmy do emitowanych wcześniej reklamówek. W ten sposób Procter & Gamble reklamował zestawy Gillette, a firma Sarantis Polska - zestawy STR8.

Wszystkie te firmy czerpały ze stylistyki świąt pełnymi garściami, ale bardzo niewiele z nich odważyło się na pokazanie w reklamach reniferów. Zwierzęta te pojawiły się w reklamach telewizyjnych tylko dwa razy. Dlaczego? - Renifer bardziej kojarzy się nam z Laponią i jest mniej zakorzeniony w polskiej tradycji świąt - uważa szef Publicisa.