Dow Jones & Co. nie jest pierwszym wydawnictwem zmieniającym format swoich tytułów. Jednak jako pierwszy wydaje dla czytelnika specjalny przewodnik, żeby ten łatwiej się orientował w nowej gazecie. "Rozumiemy, że jesteście zajętymi i często podróżującymi menedżerami. Ten format jest nie tylko atrakcyjny, ale też wygodny w noszeniu i czytaniu" - przekonuje konserwatywnych czytelników Karen Elliot House, wydawca gazety, na pierwszej stronie przewodnika, który otrzymają dziś czytelnicy "The Wall Street Journal Europe" oraz "The Wall Street Journal Asia". Obecnie "The Wall Street Journal Europe" sprzedaje 86 tys. egzemplarzy, w tym 17 tys. w Wielkiej Brytanii.
Znajdziemy tam również tekst samego Mario Garcii - najsłynniejszego specjalisty w zakresie projektowania prasy oraz autora makiety tego prestiżowego dziennika. Projektował on szatę graficzną również dla takich gazet, jak francuski "Liberation", indonezyjski "Kompas" czy dobrze znany amerykańskiej polonii "Nowy Dziennik". W swoim artykule "Siła formatu kompaktowego" Garcia podkreśla, że mniejszy format nie oznacza gorszego dziennikarstwa, gazety wcale nie umierają, a młodzież wcale nie preferuje informacji z internetu.
"Reader's Guide to Compact" został wydany w formacie kompaktowym i ma osiem stron. Dowiadujemy się z niego, gdzie w zmienionej gazecie mamy szukać poszczególnych rubryk i jak wyglądają odnośniki do internetowego wydania dziennika. Poza opisem zmian wynikających z nowego formatu dodatek przypomina historię gazety. Wynika z niej, że "The Wall Street Journal" wyjątkowo niechętnie zmienia swój wygląd. Czy zmieni format również w swoim głównym wydaniu? Na to pytanie wydawca na razie nie odpowiada, ale historia pokazuje, że poważne zmiany gazeta zwykle testuje najpierw na swoich zagranicznych wydaniach - "The Wall Street Journal Europe" oraz "The Wall Street Journal Asia". Tak było m.in. z wprowadzeniem koloru w 2000 roku.
Ważne daty WSJ
1889 - Charles Dow i Edward Jones przekształcają swój codzienny biuletyn o rynku kapitałowym w "The Wall Street Journal". W pierwszym numerze ukazują się informacje o nowojorskiej giełdzie, w tym indeks Dow Jones Average;
1976 - Startuje "Wall Street Journal Asia" poświęcony rozwijającym się gospodarkom najbardziej zaludnionej części świata;
1983 - Startuje europejska edycja "The Wall Street Journal". Gazeta jest zarządzana ze stolicy zjednoczonej Europy - z Brukseli. Szybko staje się ona jedną z obowiązkowych lektur przedstawicieli biznesu.
1996 - Pojawia się pierwsze wydanie "The Wall Street Journal" online. Od początku jest płatne. Dziś serwis WSJ.com ma 774 tys. abonentów, co czyni go największym serwisem płatnym na świecie. Witryna przynosi zyski i jest wzorem dla wydawców innych dzienników;
2002 - Dwa lata po eksperymencie w wydaniu europejskim gazeta wprowadza kolor na pierwszą stronę swego głównego wydania w USA. To największa zmiana w tej gazecie od 1942 roku.