Rynek reklamy ma się dobrze

Koniunktura na rynku reklamy powróciła na dobre - twierdzą analitycy z firmy CR Media Consulting. Według ich szacunków wydatki na reklamę w telewizji, radiu i prasie wzrosły w pierwszym półroczu aż o 11,4 proc.

Oznacza to, że polski rynek odrabia straty z kryzysu, jaki dotknął branżę reklamową po 2000 r. Już w ub. r. wydatki reklamowe w mediach powróciły do poziomu z tamtego okresu - i nadal rosną.

Według CR Media także w najbliższych latach branża reklamowa będzie miała powody do zadowolenia. W tym roku przychody reklamowe ogółem mają wzrosnąć o 10,2 proc., w przyszłym - o 7,1 proc.

Zdaniem ekspertów z CR Media rynek korzysta przede wszystkim na ożywieniu gospodarczym, ale też odcina kupony po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. "W połączeniu z wyjątkowo niskimi cenami reklamy, jak na warunki europejskie, staliśmy się szczególnie atrakcyjnym polem przeprowadzania akcji marketingowych przez koncerny międzynarodowe" - czytamy w ostatniej edycji "Ad. Media Raport" publikowanego przez CR Media Consulting.

Najwięcej pieniędzy z reklam powędrowało do stacji telewizyjnych - w pierwszym półroczu dostały o 12,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Drugie miejsce zajęły rozgłośnie radiowe - 11,4 proc., natomiast najwolniej rosły przychody prasy - 9,9 proc. Autorzy raportu podkreślają jednak, że w najbliższych latach telewizja zwolni tempo wzrostu. Wynika to głównie z tego, że stacje telewizyjne nie są w stanie zaspokoić apetytów reklamodawców na czas reklamowy - na czym korzysta radio i prasa.

Według analityków CR Media w drugim półroczu nie należy się spodziewać tak spektakularnych wzrostów. - Choć może to zmienić na przykład wejście na rynek reklamy nowych marek operatorów komórkowych - mówi Maciej Chodorowski, autor raportu. Do takiego ruchu przymierza się Idea, która jeszcze w tym roku ma zacząć działać pod marką Orange.

CR Media podało też dane dotyczące rynku reklamy w internecie. W pierwszym półroczu br. wydatki na reklamę w sieci wyniosły 55 mln zł - o 43 proc. więcej niż przed rokiem. Według prognoz w całym 2005 r. będzie to ok. 115-120 mln zł. Internet ma już ponad 2 proc. udziału w budżetach reklamowych ogółem - pięć lat temu było to zaledwie 0,3 proc.

E-reklama rośnie m.in. dlatego, że coraz więcej branż zwiększa swoją obecność w sieci. Zdaniem ekspertów z CR Media, za trzy-cztery lata wydatki na reklamę w internecie przegonią outdoor, czyli reklamę zewnętrzną (np. na billboardach).