Roszady kadrowe po rozwodzie DaimlerChryslera z Mitsubishi

Przed rokiem rozpadł się sojusz strategiczny niemieckiego koncernu DaimlerChrysler i japońskiego Mitsubishi Motors. Jednak dopiero teraz doszło do zmian kadrowych w spółkach dotkniętych tym rozwodem.

Pod koniec czerwca nowym prezesem Fuso, największego w Japonii producenta ciężarówek i autobusów zostanie Harald Boelstler. Do tej pory był on wiceprezesem sekcji zakupów w dziale DaimlerChryslera, który produkuje samochody osobowe Mercedesa. Boelstler ma pokierować restrukturyzacją Fuso i integracją japońskiej firmy z DaimlerChryslerem. Niemiecki koncern przejął kontrolę nad Fuso w marcu zeszłego roku, a kilka tygodni później stwierdził, że nie dokapitalizuje Mitsubishi Motors i zrywa sojusz strategiczny z japońskim koncernem. Do tego czasu przez trzy i pół roku DaimlerChrysler był największym akcjonariuszem Mitsubishi Motors i przedstawiciele niemieckiego koncernu zarządzali japońską firmą. W tym czasie Mitsubishi poniosło straty, m.in. z powodu wysokich rabatów przy sprzedaży samochodów w USA. Do 2000 r. japoński koncern był związany ze szwedzkim Volvo, głównym rywalem DaimlerChryslera na światowym rynku pojazdów użytkowych.

Po zerwaniu sojuszu strategicznego koncernu ze Stuttgartu zażądał od Mitsubishi odszkodowania za straty jakie miał ponieść wskutek zatajania przez Japończyków wad w ciężarówkach Fuso. Ugodę w tej sprawie zawarto w tym roku i Mitsubishi wypłaciło odszkodowanie DaimlerChryslerowi. W ramach zmian personalnych w Fuso nowych przewodniczącym rady dyrektorów tej firmy zostanie Keisuke Egashire, dyrektor japońskiego przedstawicielstwa DaimlerChryslera.

Po zerwaniu sojuszu z Mitsubishi niemiecki koncern długo starał się w ramach rozwodu o przejęcie od japońskiej firmy udziałów w holenderskiej spółce NedCar. Spółka ta jest właścicielem jedynej w Holandii fabrykę samochodów, produkującą dla Mitsubishi samochody Colt, a dla DaimlerChryslera - auta Smart ForFour. Japończycy postanowili jednak zachować dla siebie całość udziałów NedCar - przyczółka dla swojej działalności w Europie. Pod koniec czerwca nowym szefem NedCar zostanie Makoto Ochi, Japończyk z zarządu Mitsubishi Motors. Zastąpi on Guntera Butschela, który kierował NedCar od połowy 2002 r. i był związany z DaimlerChryslerem.