KRRiT wraca do tematu koncentracji własności

Ograniczenie koncentracji własności w mediach, więcej nadawców społecznych i mniej reklam w mediach publicznych - tak Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji widzi główne kierunki rozwoju mediów w Polsce na najbliższe 10 lat

Rada dyskutowała założenia do Strategii państwa w dziedzinie mediów elektronicznych podczas posiedzenia we wtorek. Jedno z nich zakłada, że nadawca mający 30-proc. udział w rynku na danym terenie nie mógł ubiegać się o kolejną koncesję radiową lub telewizyjną. W oficjalnym komunikacie KRRiT można przeczytać, że ograniczenie koncentracji własności w mediach jest jednym z działań "na rzecz budowy pluralizmu mediów". Do pozostałych należą "określona polityka koncesyjna, wspieranie niezależnej produkcji programowej, ochrona mediów lokalnych, wspieranie rozwoju Internetu i nowych technologii oraz wprowadzenie systemu licencji programowych".

Kolejne propozycje regulatora rynku medialnego to: pozbawienie brokerów reklamowych prawa do posiadania koncesji radiowych czy telewizyjnych, przyznanie nadawcom społecznym prawa do emisji reklam (2 proc. dziennego czasu antenowego) oraz ograniczenie czasu reklamowego w mediach publicznych w zamian za środki abonamentowe i państwowe dotacje.

Według Rafała Rastawickiego, rzecznika KRRiT, strategia będzie zaprezentowana w Ministerstwie Kultury w przyszłym tygodniu, podczas posiedzenia zespołu ds. rozwoju radiofonii i telewizji.