Autobusy - polski specjał eksportowy

Polska staje się jednym z centrów produkcji autobusów w Europie. W zeszłym roku na eksport z polskich fabryk wysłano 1616 autobusów, o 70 proc. więcej niż rok wcześniej - podała firma J.M.K. Analizy rynku autobusów.

Eksport autobusów z Polski był w zeszłym roku cztery i pół razy większy niż w 2001 r. Właśnie wtedy dzięki inwestycji Volvo we Wrocławiu zaczęła się era dynamicznego wzrostu dostaw autobusów z Polski na zagraniczne rynki. Szwedzki koncern skupił w Polsce produkcję autobusów z kilku swoich montowni w innych państwach Europy. Kolejny szwedzki koncern, Scania, jeden z głównych w Europie ośrodków produkcji swoich autobusów ulokował zaś w Słupsku. Inwestycje Scanii wspiera rozliczanie eksportu autobusów z Polski w ramach offsetu za zakup dla polskiej armii transporterów opancerzonych fińskiej firmy Patria. Pojazdy te napędzane są silnikami Scanii.

Liderem w eksporcie autobusów z Polski stał się jednak niemiecki koncern MAN, który ma fabryki w Sadach pod Poznaniem i w Starachowicach. W 2004 r. koncern z Monachium wysłał do swoich klientów 550 kompletnych autobusów z Polski, a ponadto 310 autobusów, których budowę ukończono w niemieckich zakładach MAN.

Trzecią pozycję w eksporcie autobusów z Polski zdobyła rodzima firma Solaris Bus & Coach. W zeszłym roku sprzedała 282 autobusy (dwa razy więcej niż rok wcześniej), a ponadto 84 trolejbusy. Sukces Solarisa jest tym większy, iż polska firma nie ma tak rozbudowanej zagranicznej sieci marketingowej jak jej zachodni konkurenci.

Wyraźnie wzrósł też eksport Autosana, kolejnej polskiej firmy. W przeszłości firma z Sanoka była znaczącym eksporterem autobusów do Rosji. Jednak po kryzysie finansowym w Rosji eksport autosanów na wschodni rynek załamał się.

Zainteresowania zachodnich koncernów produkcją autobusów w Polsce oczekiwaliśmy od wielu lat. W wytwarzaniu tych pojazdów kluczową rolę odgrywa koszt robocizny. W Polsce jest on kilka razy niższy niż w Niemczech lub Szwecji. Zdaniem Aleksandra Kiereckiego z J.M.K. Analizy rynku autobusów do zwiększenia eksportu tych pojazdów przyczyniła się też wysoka jakość polskich produktów - autobusy z Polski nie różnią się jakością od tych z zachodnich fabryk. W międzynarodowym konkursie na najlepszy autobus miejski 2004 r. uczestniczyły dwa pojazdy z Polski - Solaris Urbino 12 z Bolechowa i Volvo 7700 z Wrocławia. Kierecki zwraca też uwagę na rosnącą na europejskich rynkach popularność autobusów Solaris.

Ponad jedna czwarta autobusów eksportowanych z Polski w zeszłym roku trafiła do Niemiec. Inne znaczące rynki eksportu to Francja (126 autobusów), Szwajcaria (109), Norwegia (103) i Szwecja (82). Autobusy z Polski pojawiły się też na drogach Serbii, Bułgarii, Angoli, Rumunii, Islandii, Belgii i Grecji.