Volkswagen Motor Polska, Opel Polska, Fiat-GM Powertrain oraz Isuzu Motors Polska nie odebrały dotąd nawet jednej trzeciej pomocy publicznej (w postaci ulg podatkowych), które państwo im obiecało - wynika z analizy, z którą we wtorek ma oficjalnie zapoznać się Komitet Europejski Rady Ministrów. Wspomniana czwórka dostaje wsparcie, ponieważ zbudowała swoje zakłady w Specjalnych Strefach Ekonomicznych. GM, Fiat-Powertrain i Isuzu działają w ramach Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej zaś Volkswagen - w Legnickiej SSE.
W Unii Europejskiej pomoc publiczna dla firm motoryzacyjnych podlega ostrym restrykcjom. Po ciężkich negocjacjach z Komisją Europejską i "starymi" państwami UE, Polska wywalczyła prawo do udzielenia wsparcia czterem koncernom. Upraszczając, nie może ono przekroczyć 30 proc. wartości ich inwestycji.
Tymczasem jak się okazało, choć niektórym firmom (np. GM) pomoc przysługuje od ponad ośmiu lat, nie ma mowy o wyczerpaniu limit. Na odwrót: w przypadku trzech z nich, faktycznie udzielone wsparcie nie przekroczyło 5 proc. tego, co mogą dostać!
Rząd zajął się pomocą publiczną dla firm motoryzacyjnych w kilka dni po ogłoszeniu przez Komisję Europejską śledztwa w sprawie wsparcia, jakie Polska chce udzielić warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych. Raport nie jest jednak odpowiedzią na decyzję Komisji, a jedynie spełnieniem unijnego obowiązku monitorowania sytuacji w strefach.