Toyota zaczęła w Wałbrzychu produkcję silników i skrzyń biegów

Do końca roku w fabryce Toyoty w Wałbrzychu pracę znajdzie kolejnych 700 pracowników. W piątek w wałbrzyskiej fabryce oficjalnie zaczęła się produkcja silników i skrzyń biegów do małolitrażowych aut Toyoty i Peugeot-Citroena.

Swoje małolitrażowe auta Toyota Aygo, Peugeot 107 i Citroen C1 koncerny z Japonii i Francji postanowiły budować w czeskim mieście Kolin. Jednak auta z Kolina te nie ruszą bez silników i skrzyń biegów z Wałbrzycha.

W piątek w wałbrzyskich zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland oficjalnie rozpoczęła się produkcja tych mechanizmów. Polskie zakłady Toyoty produkują automatyczne skrzynie biegów do wszystkich aut, które zjadą z taśm montażowych w Kolinie (do 300 tys. rocznie) oraz do 250 tys. silników rocznie.

- W Wałbrzychu produkujemy silniki benzynowe o pojemności 1 litra. Mają pojemność taką jak w modelu Yaris, ale to całkowicie nowa konstrukcja - powiedział nam Jan Okulicz, rzecznik Toyota Motor Poland. Około 50 tys. aut z Kolina będzie napędzana silnikami Diesla o pojemności 1,4 litra, produkowanymi przez Peugeot-Citroen.

W Wałbrzychu produkowane są już innej konstrukcji skrzynie biegów do aut Toyota Yaris, Corolla i Avensis, które montuje się w fabrykach japońskiego koncernu we Francji, Wielkiej Brytanii i Turcji. W zeszłym roku wyprodukowano ponad 195 tys. skrzyń biegów.

Uruchomienie nowej produkcji w Wałbrzychu ma wielkie znaczenie dla tego regionu, w którym po likwidacji kopalń panuje duże bezrobocie. Fabryka Toyoty w Wałbrzychu zatrudnia już około 1,1 tys. ludzi i do końca roku zamierza przyjąć kolejnych 700 pracowników.

Inwestycje Toyoty w Wałbrzychu wzrosną do około 400 mln euro. - Polska to wartościowy partner gospodarczy i biznesowy. Naszej stosunki umocniły się dzięki ciężkiej pracy i oddaniu polskich członków rodziny Toyoty dla uzyskania jak najwyższej jakości - stwierdził Shinichi Sasaki, prezes i dyrektor generalny Toyota Motor Engineering & Manufacturing Europe.

W tym roku w Jelczu-Laskowicach działalność rozpocznie jeszcze jedna fabryka Toyoty w Polsce. Nowy zakład będzie produkował do 150 tys. nowoczesnych silników Diesla rocznie i da zatrudnienie dla 700 osób. Po uruchomieniu tej fabryki Polska będzie głównym w Europie ośrodkiem produkcji silników i skrzyń biegów japońskiego koncernu.