UOKiK sprawdzi, czy Media Markt obraża klientów

?Nie dla idiotów". To slogan reklamowy sieci marketów elektronicznych Media Markt. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, czy nie narusza on dobrych obyczajów

Postępowanie wyjaśniające w sprawie hasła Media Markt wszczęto 7 stycznia. - Sprawdzimy, czy hasło "Nie dla idiotów" narusza dobre obyczaje i nie jest obraźliwe - wyjaśnia Małgorzata Cieloch z UOKiK. - Ta sprawa to precedens. Jeśli wydamy decyzję o wycofaniu hasła, a Media Markt się do niej nie zastosuje, grożą mu kary w wysokości nawet 10 tys. euro miesięcznie - dodaje.

- O całej sprawie dowiaduję się od "Gazety" - mówi Wioletta Batóg z zarządu Media Markt w Warszawie. - Jak dotąd nikt się nie skarżył na to hasło. Musimy poczekać na prawomocne decyzje - wyjaśnia.

Polska sieć sklepów Media Markt wykorzystuje prace wiedeńskiej agencji reklamowej Demner Merlicek & Bergman.

Dariusz Zatorski, dyrektor kreatywny z agencji reklamowej Leo Burnett Warszawa, powiedział nam, że nie zdecydowałby się na użycie słowa idiota w sloganie reklamowym. - Bo poza swoim znaczeniem kolokwialnym słowo "idiota" oznacza również osobę chorą. I tylko z tego powodu - tłumaczy Zatorski. Jego zdaniem założenie, że slogan sieci Media Markt obraża konsumentów, jest daleko posunięte. - Twórcom tego sloganu chodziło raczej o to, żeby pokazać, że klienci tych sklepów są bystrzy, potrafią liczyć czy nie dadzą się naciągać - podkreśla szef działu kreacji w Leo Burnett Warszawa.

Z kolei dr Marek Kochan z Instytutu Dziennikarstwa UW, autor książki "Slogany w reklamie i polityce", potępia pomysł Media Marktu. - Moim zdaniem slogan jest gruboskórny i w złym guście, ale nie można powiedzieć, że jest nieobyczajny. Rozumiem igranie z konwencją, ale gdy jest ono dowcipne, a w tym przypadku tak nie jest. Na pewno nie jest to łamanie tabu, bo słowo "idiota" nie jest wulgarne, ale obniża standard publicznej komunikacji - uważa Kochan.

UOKiK nie po raz pierwszy zainteresował się marketingiem sklepów Media Markt. W grudniu 2003 urząd uznał, że Media Markt wprowadzał w błąd klientów, sugerując, że sklepy tej sieci w niektórych miastach kraju zostaną wkrótce zamknięte. To wielokrotnie zwiększyło zainteresowanie klientów wyprzedażami, które Media Markt zorganizował w tamtym czasie. A we wrześniu zeszłego roku szef UOKiK uznał za nieprawdziwą treść ulotek reklamowych Media Markt promujących kamerę analogową jako cyfrową.