Media publiczne o abonamencie

TVP i Polskie Radio będą tłumaczyć widzom, dlaczego warto płacić abonament. To druga taka kampania w ciągu ostatnich trzech lat.

"Mój abonament, moja telewizja" oraz "Mój abonament, moje radio" - takimi hasłami media będą przekonywać swoich odbiorców do finansowania swojej działalności. Tegoroczny abonament bez obniżek wynosi 173,9 zł.

Kampania ma przypomnieć, że konieczność płacenia abonamentu wynika z posiadania w domu telewizora lub radia, dotyczy zarówno gospodarstw domowych, jak i firm, korzystanie z usług telewizji kablowej nie zwalnia z tego obowiązku. O tym wszystkim widz dowie się z krótkich spotów informacyjnych emitowanych w publicznych mediach od 17 grudnia do 23 stycznia. TVP przypomni w nich widzom, że ich ulubione programy, jak np. Wieczorynka, Teatr Telewizji, czy serial "Klan", można oglądać dzięki pieniądzom z abonamentu.

W 45-sekundowych reklamówkach mają wystąpić autentyczni widzowie, którzy płacą abonament. "Ola i Marek, para młodych lekarzy, lubią "Teleexpress" i oglądają go, odkąd tylko pojawił się na antenie. Pan Zenon, mechanik, lubi dobre filmy i teatr. Dzieci, Ola (7 lat) i Antoś (3 lata - choć twierdzi, że 8) swój ulubiony program, "Wieczorynkę", oglądają codziennie. Ukochaną dobranocką małego Antosia jest "Bob budowniczy"" - tak pomysł na kampanię streszcza sama TVP.

Tymczasem sejmowa komisja kultury i środków przekazu zajmuje się kilkoma projektami zmian w zapisach abonamentowych - czterema poselskimi (PSL, Samoobrona, SLD oraz PiS) oraz rządowym. Pierwsze czytanie tego ostatniego ma odbyć się we wtorek. Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego daje parlamentowi czas na uchwalenie nowej ustawy do września. Trybunał uznał, że wysokość tej opłaty powinna być ustalana nie rozporządzeniem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, lecz ustawą.

Na przełomie 2000 i 2001 roku TVP i Polskie Radio prowadziły szeroko zakrojoną kampanię na rzecz płacenia abonamentu, finansowaną przez KRRiT i przygotowaną m.in. przez agencję public relations BCA. W 2003 r. TVP zachęcała widzów do płacenia abonamentu samodzielnie. Koszty tegorocznej kampanii nie zostały ujawnione.