Pearson wycofuje się z Hiszpanii

Brytyjski koncern Pearson - wydawca m.in. ?Financial Times? - sprzedaje swoje medialne aktywa w Hiszpanii.

Za 79 proc. akcji w Grupo Recoletos brytyjski potentat rynku wydawnictw edukacyjnych zainkasuje 941 mln euro 1,25 mld dol.). Jej nowym właścicielem zostanie konsorcjum Retos Cartera założone przez menedżerów spółki oraz grupę inwestorów finansowych, w tym bank Banesto. Zaoferowało ono 7,2 euro za każdą akcję Grupo Recoletos. Biorąc pod uwagę poniedziałkowy kurs przejmowanej spółki notowanej na giełdzie w Madrycie wycena ta zawiera premię w wysokości 19 proc. Recoletos i Pearson nadal będą współpracować przy zakupach papieru, sprzedaży reklam, zamawianiu druku oraz będą udostępniać sobie nawzajem materiały redakcyjne.

Recoletos jest drugą co do wielkości grupą medialną w Hiszpanii (po Grupo Prisa) wydającą m.in. dziennik ekonomiczny "Expansion" oraz sportowy "Marca". W ostatnim czasie zaczęła ona poszerzać swoje portfolio o tytuły konsumenckie oraz kolorowe magazyny. W ten sposób nieco oddaliła się od prasowego ramienia Pearsona, czyli FT Group, skupiającej "Financial Times" oraz francuskie "Les Echos".

Transakcja po raz kolejny zwraca uwagę na prasowe aktywa brytyjskiego koncernu. Jego prezes Marjorie Scardino niejednokrotnie powtarzała, że "Financial Times" może być sprzedany jedynie "po jej trupie". Jednak dziennik ten dopiero zaczyna poprawiać swoje finanse po recesji reklamowej. Pearson oczekuje, że w IV kwartale tego roku gazeta osiągnie rentowność. Zdaniem analityków sprzedaż aktywów prasowych w Hiszpanii nie oznacza, że brytyjski gigant w ogóle nie jest zainteresowany prasą.