Carrefour kupuje Hypernovą

Francuski Carrefour stanie się drugim pod względem liczby marketów graczem na naszym rynku. Jak poinformowano w poniedziałek, kupi wkrótce od Aholdu 13 polskich hipermarketów Hypernova

Transakcja, której kwoty nie ujawniono, ma zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2005 r.

Hipermarkety przeznaczone przez Ahold do sprzedaży znajdują się w: Łodzi (dwa), Krakowie, Poznaniu (dwa), Szczecinie, Tychach, Tarnowie, Jeleniej Górze, Piotrkowie Trybunalskim, Radomiu, Bielsku-Białej i Elblągu. Powierzchnia sprzedaży sklepów, które mają przejść pod skrzydła Carrefoura i przyjąć jego logo, waha się od 5,4 do 8,3 tys. m kw., a ich roczne obroty w sumie wynoszą ok. 500 mln zł.

Prezes Aholdu Anders Moberg tłumaczy, że sprzedaż sieci hipermarketów pomoże firmie zredukować zadłużenie. Skandal finansowy, który wybuchł w styczniu 2003 r., przyniósł firmie ponad miliard euro strat. Ze sprzedaży swoich aktywów na całym świecie Ahold zamierza uzyskać 2,5 mld euro.

- Naszą działalność w Polsce skoncentrujemy na dalszym rozwoju dwóch formatów sklepów; supermarketów i kompaktowych hipermarketów - zapowiedział prezes Aholdu.

W Polsce Ahold zostanie ze 170 supermarketami Albert i 12 kompaktowymi hipermarketami Hypernova (są to obiekty o powierzchni 2-3 tys. m kw., a więc mniejsze od hipermarketów, ale z podobnym do nich asortymentem; otwiera się je w miastach do 60 tys. mieszkańców). Zgodnie z informacjami spółki co tydzień zakupy w nich robi 2,5 mln klientów.

Rzecznik Ahold Polska Dominika Kosman powiedziała, że w Hypernovych firma wprowadza zmiany w sprzedaży artykułów przemysłowych. Z doświadczenia sieci wynika bowiem, że klienci niechętnie kupują w takich sklepach duże artykuły AGD i RTV, np. lodówki czy pralki.

- Tego typu towar zniknie z naszych sklepów. Będzie się pojawiał tylko przy okazji promocji. Chcemy za to powiększyć asortyment produktów przemysłowych codziennego użytku, działy świeżej żywności i innych artykułów spożywczych - mówi Dominika Kosman. Restrukturyzację sklepów przeprowadzono już w Kutnie i Olkuszu, w przyszłym roku zostaną jej poddane pozostałe Hypernove. Jak zapewnia rzecznik firmy, zmiany nie wiążą się z redukcją zatrudnienia.

Koncern zapowiada dalszą ekspansję na polskim rynku. Jeszcze w listopadzie otworzy Hypernovą w Sochaczewie, a potem dwa Alberty w Legionowie i Warszawie.

Carrefour zaś po transakcji z Aholdem będzie miał w Polsce 30 hipermarketów i tym samym stanie się drugim na rynku graczem w handlu wielkopowierzchniowym. Dziś do sieci należy 16 hipermarketów i 72 supermarkety działające pod szyldem Champion i Globi. Pod koniec listopada firma planuje otworzyć kolejny hipermarket w Zielonej Górze, a za rok następne dwa.

Pierwsze na polskim rynku jest Tesco z 43 marketami. Drugi na razie Real ma 27 sklepów.

Ahold i Carrefour informują, że kluczowa dla ich transakcji będzie zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Do podobnej fuzji na polskim rynku doszło, gdy w 2002 r. niemiecką sieć HIT przejęło Tesco. Brytyjczycy kupili wtedy 13 polskich hipermarketów HIT oraz kilka lokalizacji pod budowę nowych obiektów.