Będziemy drożej płacić za usługi adwokatów?

Szykuje się drakońskie zaostrzenie zakazu reklamy dla adwokatów. - To może znacząco wpłynąć na wzrost cen ich usług

Surowe egzekwowanie całkowitego zakazu reklamy indywidualnej dla adwokatów, jednakowe szyldy w całej Polsce i strony internetowe według tego samego wzoru. Za tymi zasadami opowiedziała się krajowa Komisja Prawna samorządu adwokackiego i zaapelowała do Naczelnej Rady Adwokackiej o uwzględnienie tej opinii.

- Dla młodych adwokatów te zasady to katastrofa - mówi jeden z warszawskich prawników. Jego zdaniem są one przejawem konfliktu między znanymi, pracującymi od dawna adwokatami a tymi, którzy dopiero wchodzą na rynek. - Zaostrzenie zakazu reklamy pozwoli umocnić przewagę starych, znanych kancelarii. Nie będą musiały obawiać się konkurencji. Nie będzie im więc zależało na utrzymaniu wysokiej jakości usług ani tym bardziej niskich cen - narzeka.

Sam zakaz reklamy istnieje od dawna, ale ograniczał się do uniemożliwiania adwokatom umieszczania płatnych ogłoszeń i korzystania z usług pośredników. Szyldy nie musiały być jednakowe w całej Polsce, a stron internetowych nie kontrolowano.

Ekonomiści są przekonani, że nowe zasady doprowadzą do podwyżek. - Ograniczenia w dostępie na rynek i możliwości informowania o działalności zawsze sprawiają, że trzeba płacić więcej. Również na rynku prawniczym. Najlepiej widać to na przykładzie notariuszy. Dopóki działali jako zamknięta enklawa, ceny były wysokie, a jakość usług niska. Gdy przełamano zmowę grupową, ceny zaczęły spadać, a notariusze zaczęli się starać - uważa Ireneusz Jabłoński z Centrum imienia Adama Smitha.

- Naszym jedynym celem jest ochrona powagi zawodu - mówi adwokat Wiesław Wolski, organizator spotkania Komisji Prawnej.

- To dziwaczna argumentacja. Naruszanie powagi zależy od treści przekazu, a nie od samego medium, czyli reklamy - ripostuje Jabłoński.

Z komunikatu Komisji Prawnej samorządu adwokackiego: "Posługiwanie się niedopuszczalną formą reklamy jako narzędziem pozyskiwania klientów jest wyrazem nieuczciwej konkurencji, przynoszącej szkodę środowisku".

Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji jest przeciwnego zdania. W specjalnym raporcie prezes UOKiK pisze, że zakaz jakiejkolwiek reklamy usług adwokackich jest nadmiernym ograniczeniem konkurencji i stawia dobro członków korporacji nad dobrem klientów. Raport: "Wzajemna lojalność członków korporacji prowadzi do braku walki o klienta i wyższych cen".

RAMKA

W Polsce jest 5,5 tys. czynnych adwokatów. Każdy, kto chce wykonywać ten zawód, musi należeć do samorządu: Adwokatury Polskiej. Kieruje nim Naczelna Rada Adwokacka. Samorząd decyduje m.in. o: wpisaniu i skreśleniu z listy adwokatów i aplikantów, miejscu, w którym adwokat może pracować, sposobie, w jaki adwokat wykonuje swój zawód (stąd m.in. zakaz reklamy).