Przez trzy pierwsze kwartały tego roku uzbecka firma UzDaewooAvto wyprodukowała 48,5 tys. samochodów - o 66 proc. więcej niż w porównywalnym okresie zeszłego roku. To głównie rezultat zwiększonego eksportu, głównie do Rosji.
Produkowane w Uzbekistanie auta Daewoo Nexia i Matiz są w pierwszej dziesiątce modeli zagranicznych marek, które są najchętniej kupowane przez Rosjan. Eksport jest tak duży, że tegoroczne plany produkcji zwiększono z 63 tys. do 70 tys. aut.
Uzbecka firma liczy, że w przyszłym roku uda jej się zwiększyć produkcję jeszcze bardziej, do 110 tys. samochodów. Na rosyjski rynek trafić ma 50 tys. aut z Uzbekistanu.
Ekspansję UzDaewoo chce wykorzystać do pozyskania nowego inwestora. Obecnie 50 proc. udziałów pierwszej w Uzbekistanie fabryki aut należy do Daewoo Motor. Koreański koncern zbankrutował pod koniec 2000 r. i jego majątek w Korei został przejęty przez nową firmę GM DAT, kierowaną przez amerykański General Motors.
Pod koniec 2002 r. uzbecka firma zawarła na trzy lata umowę o dostawach podzespołów z Korei. Jednak władze w Seulu chcą, by do października 2005 r. wszystkie udziały upadłego Daewoo Motor w zagranicznych spółkach zostały sprzedane nowym nabywcom.
W czasie niedawnej wizyty w Uzbekistanie Chris Lacey, dyrektor zarządzający GM Europe na Europę Środkową i Wschodnią, stwierdził, że GM DAT nie planuje na razie przejęcia po Daewoo udziałów w uzbeckiej spółce. Nie wykluczył jednak takiej możliwości. Uzbekistan ma wielkie znaczenie dla USA w walce z międzynarodowym terroryzmem.
W Polsce GM DAT nie jest zainteresowany żerańskim FSO, które także należało do Daewoo Motor.