Sklep spożywczy jak apteka

Coraz częściej po lekarstwa idziemy do osiedlowego spożywczego. Sklepy zaczynają skutecznie konkurować z aptekami w handlu lekami... bez recepty

Według raportu firmy badawczej PMR Publications w ciągu trzech ostatnich lat sprzedaż leków bez recepty (tzw. OTC) poza aptekami zwiększyła się o ponad 35 proc. Już ponad połowa leków bez recepty sprzedawanych poza aptekami znajduje nabywców w sklepach spożywczych.

W 2003 r. klienci kupili w sklepach 91 mln opakowań leków OTC, zostawiając tam ponad 230 mln zł. Najwięcej, bo 180 mln zł wydano na leki przeciwbólowe. Według prognoz producentów, sprzedaż tego typu środków powinna osiągnąć w 2004 r. wartość około 212 mln zł.

Leki OTC to towar często kupowany pod wpływem impulsu. Co prawda szybki tryb życia i stres powodują bóle głowy czy żołądka, jednak zdaniem analityków z PMR rynek OTC zawdzięcza wzrost rozwojowi sieci supermarketów i hipermarketów oraz intensywnym kampaniom promocyjnym. W 2003 r. na leki OTC wydano (w aptekach i sklepach) w sumie 2,8 mld zł. W tym roku wartość ta może osiągnąć ponad 3,1 mld.

- Wzrasta świadomość samoleczenia, ludzie częściej zażywają preparaty uspokajające, ziołowe. Wartość rynku rośnie też, bo drożeją leki, których sprzedaż jest wspierana olbrzymimi nakładami na reklamę - mówi Wojciech Żaliński z PMR.

Firmą najmocniej zaangażowaną w sprzedaż i promocję leków OTC jest US Pharmacia, której kampanie reklamowe należą do najbardziej efektywnych. Kontroluje ona ponad połowę sektora leków przeciwbólowych OTC sprzedawanych poza aptekami. Kolejni dwaj czołowi gracze to Polpharma i GlaxoSmithKline.

Zdaniem autorów raportu mimo znaczącego wzrostu sprzedaż produktów OTC poza aptekami w Polsce jest wciąż niewielka - stanowi około 10 proc. całkowitej wartości rynkowej (w niektórych krajach UE ponad 50 proc.). Polacy są bowiem przyzwyczajeni do aptek. - Bardzo prawdopodobne, że ten trend wkrótce się zmieni. Więcej konsumentów sięgnie po droższe, reklamowane przez zagranicznych producentów leki - stwierdzają autorzy raportu.