Denso przenosi produkcję z Sosnowca do Włoch

Tracimy miejsca pracy - z powodu Włochów i na rzecz Włoch. Japoński koncern Denso musi przenieść swoją fabrykę części samochodowych z Sosnowca do Italii, bo włoski właściciel hal fabrycznych wypowiedział mu dzierżawę

W Europie trwa zażarta walka o miejsca pracy w branży motoryzacyjnej. Gwałtowny wzrost światowych cen stali i ropy naftowej zmusił koncerny samochodowe do poszukiwania oszczędności. Zazwyczaj oznacza to przenoszenie produkcji z Europy Zachodniej do Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie płace robotników są dużo niższe. W zeszłym tygodniu szwedzki koncern Autoliv ogłosił na przykład, że zlikwiduje 275 miejsc pracy w Szwecji, zwiększając produkcję pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych w Estonii i Rumunii.

Polskie rachuby na nowe inwestycje i nowe miejsca pracy w przemyśle samochodowym nie zawsze jednak się spełniają. Okazuje się, że możemy utracić miejsca pracy w działających już zakładach.

Japońskie Denso ogłosiło właśnie, że z końcem marca 2005 r. zlikwiduje spółkę Denso Manufacturing Polska. Produkuje ona w Sosnowcu stosowane w motoryzacji silniki elektryczne, m.in. rozruszniki i mechanizmy napędowe do wycieraczek szyb. Produkcja zostanie w całości przeniesiona do zakładów we włoskim mieście San Salvo.

Polska spółka nie jest duża - zatrudnia około 30 osób. Jednak ma symboliczne znaczenie - była to pierwsza w Polsce inwestycja największego w Japonii i jednego z największych w świecie producentów części samochodowych. Wydawało się też, że działalność w Polsce opłaca się Japończykom - według ostatnich dostępnych sprawozdań finansowych spółka z Sosnowca w 2001 r. miała ok. 22 mln zł przychodów i blisko 0,7 mln zł zysku netto. Podobne wyniki osiągnięto rok wcześniej.

Denso nie tłumaczy, że wycofuje się z Polski, bo nie opłaca się działalność w naszym kraju. Podaje za to, że musi zamknąć interes w Polsce, gdyż otrzymała wymówienie dzierżawy hali w Sosnowcu. Właścicielem hali jest należąca do grupy Fiata firma Magneti Marelli Poland. "W uzasadnieniu decyzji Magneti Marelli Poland podaje, że hala ta jest jej niezbędna z uwagi na planowany rozwój działalności w Polsce" - informuje Denso. Dodało w komunikacie, że prowadzi intensywne rozmowy z Magneti Marelli o ponownym szybkim zatrudnieniu tych pracowników firmy z Sosnowca, którzy byliby zainteresowani pracą we włoskiej spółce.

Nie udało nam się uzyskać komentarza w tej sprawie - ani szefa polskich spółek Fiata Enrico Pavoniego, ani rzecznika Fiata Auto Poland Bogusława Cieślara. Nie wiadomo zatem, na jakie inwestycje w hali w Sosnowcu potrzebuje dodatkowego miejsca Magneti Marelli i ilu osobom dadzą pracę.

Czy mogą być nieoficjalne powody likwidacji zakładów Denso w Sosnowcu? Japońska firma jest związana kapitałowo z Toyotą. W lutym przyszłego roku w czeskim mieście Kolin rozpocznie się wspólna produkcja małolitrażowych samochodów Toyoty i Peugeot-Citroëna. W Europie samochody te będą konkurowały z produkowanymi w Tychach Fiatami Panda.

Zakłady w Sosnowcu Denso przejęło w 1999 r., gdy kupiło od Magneti Marelli fabryki alternatorów, rozruszników i napędów wycieraczek we Włoszech, Wlk. Brytanii i Brazylii. W tym pakiecie przejęło też część produkcji Magneti Marelli Poland - jednej z firm utworzonych po prywatyzacji Fabryki Samochodów Małolitrażowych w 1992 r.