Moda na akcje

Przybywa w Polsce inwestorów giełdowych. Na akcjach 16 firm, które w tym roku weszły na warszawski parkiet, częściej można było zarobić, niż stracić

Rekordzistą był producent opakowań z tworzyw sztucznych Plast Box. W lutym, pierwszego dnia na giełdzie, jego akcje można było sprzedać o 28 proc. drożej, niż wynosiła cena emisyjna. Z zysku rzędu nawet 25 proc. cieszyć się mogli także akcjonariusze producenta programów telewizyjnych Grupy ATM, informatycznego Betacomu, a także producenta płytek Ceramika Nowa Gala.

Maklerzy twierdzą, że akcje debiutantów kupują głównie inwestorzy krótkoterminowi - sprzedają je zwykle już w dniu giełdowej premiery.

Jak wynika z giełdowych statystyk, trzymanie akcji debiutantów nie zawsze się opłaca. Po ujawnieniu niekorzystnych informacji - np. obniżeniu prognoz finansowych - kurs potrafi szybko spaść nawet poniżej ceny emisyjnej.

Koniec roku na giełdzie zapowiada się emocjonująco - do wejścia na parkiet szykuje się kolejnych kilkanaście firm, w tym największy bank detaliczny - PKO BP.