Polska firma dostarczy wagony Irakowi

Świdnicka fabryka Wagony SA dostała zamówienie z Iraku. Dla tamtejszej kolei wyprodukuje 240 kolejowych platform kontenerowych

To nasze pierwsze od ponad 20 lat zamówienie na wagony z tej części świata - mówi Elżbieta Borowiak z działu public relations w Wagonach.

Wiadomość o wygraniu przetargu w Iraku na produkcję kolejowych platform kontenerowych została ogłoszona w czwartek przez amerykańską firmę Greenbrier Companies, właściciela świdnickiej fabryki. Kontrakt ogłaszały tymczasowe władze koalicyjne w Iraku (CPA).

Dostawa wagonów ze Świdnicy do Iraku ma się rozpocząć pod koniec tego roku. Do irackich kolei trafią sześcioosiowe platformy kontenerowe nowej konstrukcji. Wszystkie części do tych platform pochodzą z Polski - oprócz wózków (te importowane są ze Słowacji lub Niemiec).

Borowiak: - Nie znamy jeszcze wartości zamówienia ani tego, ile wagonów miesięcznie będziemy dostarczać. Pewne szczegóły muszą jeszcze zostać doprecyzowane. Ale już teraz śmiało możemy powiedzieć, że ten kontrakt ma dla nas duże znaczenie.

Jak się dowiedziała "Gazeta", wartość kontraktu to kilkanaście milionów dolarów. Firma może mieć szansę również na drugą część przetargu - dostawę cystern kolejowych do przewozu gazu. Ten kontrakt nie jest jednak rozstrzygnięty.

- Nie wiemy jeszcze, czy zatrudnimy dodatkowych ludzi. To się okaże, gdy ruszy produkcja - powiedział "Gazecie" Dariusz Czerniak, zastępca prezesa ds. sprzedaży w świdnickiej spółce.

Greenbrier to dostawca sprzętu transportowego i usług dla branży kolejowej. Koncern jest właścicielem 12 tys. wagonów kolejowych, a utrzymaniem 113 tys. zarządza. Ma fabryki w USA, Kanadzie i Meksyku.

Fabrykę w Świdnicy Amerykanie przejęli w 1998 r. Wtedy firma zatrudniała ok. 500 osób. Teraz ma ok. 900 pracowników i produkuje 1,5 tys. wagonów rocznie, m.in. dla kolei niemieckich, szwajcarskich, szwedzkich i angielskich. Amerykańskie inwestycje w Wagonach wyniosły do tej pory ok. 35 mln dol.