NFZ ostrzega, by nie lekceważyć nawet pierwszych objawów infekcji. Zwraca uwagę, że często symptomy grypy, przeziębienia czy COVID-19 są podobne. "Jeśli czujesz się źle i podejrzewasz zakażenie koronawirusem - wykonaj bezpłatny test finansowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Jeśli masz objawy jakiejkolwiek infekcji, chroń innych - zrezygnuj ze spotkań z bliskimi i podróży, zostań w domu" - apeluje NFZ.
Fundusz przypomina, jak zapisać się na bezpłatny test na koronawirusa. Można to zrobić m.in. poprzez formularz internetowy. Aby otrzymać zlecenie online, należy wypełnić formularz kwalifikacyjny, dostępny TUTAJ. Za pomocą formularza można zapisać także swoje dziecko. Innym sposobem jest rozmowa z konsultantem Domowej Opieki Medycznej, który może wystawić zlecenie na pobranie wymazu w kierunku koronawirusa. Numer infolinii DOM to: 22 735 39 40.
Zlecenie na test może wystawić również lekarz, który przyjmuje pacjentów w placówkach Nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lub lekarz dyżurujący na Teleplatformie Pierwszego Kontaktu (TPK).
Po wystawieniu zlecenia na test otrzymamy SMS z systemu eKolejka. W wiadomości znajdziemy propozycję miejsca i godziny pobrania wymazu. Można zaakceptować lub odrzucić zaproponowany termin i lokalizację. W drugim przypadku należy kliknąć link, który jest podany w wiadomości z systemu eKolejka. Po kliknięciu zostaniemy przeniesieni do strony internetowej, gdzie można samodzielnie wskazać datę i miejsce pobrania wymazu.
Więcej informacji na temat koronawirusa przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
NFZ przypomina, że podczas świąt oraz dni wolnych od pracy, w razie nagłej choroby, pomocy medycznej udzielają punkty Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej (NŚOZ). Placówki NŚOZ są otwarte od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18:00 do 8:00 dnia następnego oraz w święta i dni wolne od pracy przez całą dobę. Lista placówek znajduje się TUTAJ.
W nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej, można skorzystać również z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK). TPK to odpowiednik Nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, tyle że pomoc udzielana jest przez telefoniczny wywiad medyczny. Wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer 800 137 200 lub wypełnić formularz online. Na infolinii dyżurują pielęgniarki i lekarze. W pierwszej kolejności, po wybraniu numeru, połączymy się z pielęgniarką. Jeśli będzie to konieczne, podczas tego samego połączenia, zostaniemy przekierowani do lekarza.
W razie zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć (IP) lub Szpitalne Oddziały Ratunkowe. Aktualny wykaz Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych i izb przyjęć można znaleźć na stronie swojego oddziału NFZ. Lista znajduje się TUTAJ.
Jak podkreśla NFZ, w przypadku podejrzenia, że nasz stan zdrowia może być wywołany koronawirusem lub mieliśmy kontakt z osobą zakażoną, należy zgłosić to personelowi SOR lub IP.
W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia można skorzystać z pomocy zespołu ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112. Tutaj również należy poinformować dyspozytora o podejrzeniach dotyczących swojego stanu zdrowia lub o kontakcie z osobą zakażoną.
Przez cały świąteczny okres do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta (TIP). Pod numerem infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia - 800 190 590 - bezpłatnie i przez całą dobę można uzyskać wszystkie, niezbędne informacje o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem. Konsultanci podpowiedzą również, jak skontaktować się ze szpitalem czy punktem nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Numer infolinii TIP NFZ dla osób, które dzwonią z zagranicy to: (+48) 22 125 66 00.
"Zawsze lepiej zapobiegać, niż leczyć, dlatego warto pamiętać o wciąż obowiązujących zasadach sanitarnych. Dezynfekuj dłonie, zachowuj przynajmniej 1,5-metrowy dystans od innych osób, a w zamkniętych przestrzeniach zasłaniaj nos i ust" - przypomina NFZ.
(PAP) Autorka: Karolina Kropiwiec/ kkr/ mir/
Koronawirus: wszystkie aktualne informacje i zalecenia na gov.pl