Jak wynika z badania UCE RESEARCH i SYNO Poland wykonanych na zlecenie "Gazety Wyborczej", 43,4 proc. Polaków chce się zaszczepić na COVID-19, przeciwnego zdania jest 43,8 proc. Częściej chcą się szczepić mężczyźni - 53,1 proc., niż kobiety - 35,8 proc.
Sondaż wykazał, że Polaków do szczepień mogłaby przekonać premia w postaci gotówki. Taką odpowiedź wskazało 45,1 proc. respondentów. Najwięcej osób stwierdziło, że powinno to być 1000 złotych (32,6 proc.), po tyle samo, bo po 19,6 proc. ankietowanych, stwierdziło, że wystarczyłoby im 200-300 złotych lub 300-500 złotych, 15,2 proc. osób zadowoliłoby się kwotą 500-700 złotych, a 13 proc - 700-1000 złotych.
Przecież tutaj chodzi o ludzkie zdrowie i życie. Tak duży odsetek tego typu odpowiedzi pokazuje skrajną nieodpowiedzialność
- podkreślił Krzysztof Zych, główny analityk UCE RESEARCH.
Poza premią w postaci gotówki badani wskazali także, że do szczepienia zachęciłyby ich: brak obowiązku noszenia maseczek w miejscach publicznych (26,5 proc.), ulga podatkowa (18,6 proc.) oraz brak kwarantanny po kontakcie z zakażonym (13,7 proc.). 16,7 proc. odpowiedziało, że "ciężko stwierdzić", co przekonałoby ich do przyjęcia szczepionki.
Badanie zostało przeprowadze w dniach 24-27.12.2020 roku metodą CAWI przez UCE RESEARCH i SYNO Poland na zlecenie "Gazety Wyborczej" na reprezentatywnej próbie 1792 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat.