PAP i "Wiadomości" pokazują, jak hiszpańskie media chwalą polski rząd. Ale to nie media, a marginalny blog

Hiszpańskie media miały chwalić polski rząd za działania w obliczu pandemii koronawirusa. Tak przedstawiły to Polska Agencja Prasowa, a za nią szereg innych mediów. Okazuje się jednak, że opinia ta została opublikowana przez szerzej nieznanego, anonimowego blogera.

Polska Agencja Prasowa 25 marca opublikowała depeszę pt. "Hiszpańskie media chwalą decyzję polskiego rządu ws. epidemii". Jak dowiadujemy się z jej treści, w portalu outono.net zamieszczono krytykę hiszpańskich władz, a polski rząd przedstawiono jako wzór do naśladowania. 

Jak wyjaśnia Press.pl, serwis, na który powołuje się PAP (a za nią inne portale), to "marginalny prawicowy blog". Prowadzący go użytkownik o pseudonimie Elentir - tu cytat za Pressem - "propaguje ultrakonserwatywne opinie, krytyczne wobec socjalistycznego hiszpańskiego rządu Pedro Sancheza i często przychylne nacjonalistycznej hiszpańskiej partii Vox".  

Zobacz wideo Czy rząd wystarczająco przygotował się na nadejście koronawirusa?

"Hiszpańskie media nas chwalą"

Depeszę PAP opublikowały m.in. Tvp.info (tytuł na stronie: "Hiszpańskie media nas chwalą. 'Co powiedzą ci, którzy oskarżali Polskę o wadliwą demokrację?'"), Dorzeczy.pl ("Media w Hiszpanii: Co powiedzą ci, którzy oskarżali Polskę o 'wadliwą' demokrację?") czy Polskieradio24.pl ("Dalekowzroczny i przewidujący. Hiszpańskie media chwalą działania polskiego rządu"). Na "popularnego hiszpańskiego blogera", który "postawił Polskę za wzór walki z koronawirusem", powołuje się też były szef Programu Trzeciego Polskiego Radia w swoim felietonie na łamach Wirtualnej Polski. Wpis blogera - nazwany "tamtejszymi mediami" - zacytowano nawet w "Wiadomościach" TVP

- W Hiszpanii zmarło już z powodu koronawirusa 120 osób. Dopiero dzisiaj władze tego kraju podejmują działania podobne do tych zastosowanych w Polsce. W ten sposób podsumowują ten fakt tamtejsze media: "Przykład Polski w walce przeciwko koronawirusowi: czyli co rząd hiszpański powinien był zrobić, a czego nie zrobił" - mówił autor materiału. 

 

Jak zauważa Press.pl, bloger Elentir udzielił we wrześniu wywiadu "Do Rzeczy". Mówił w nim, że "Polska jest pogardzana za swój katolicyzm", a swoje zainteresowanie naszym krajem tłumaczył tym, że jest to ojczyzna św. Jana Pawła II.  

O przekłamane tytuły Press.pl zapytał Karola Gaca, odpowiedzialnego za serwis Dorzeczy.pl, Samuela Pereirę, redaktora naczelnego Tvp.info i Piotra Kotomskiego, naczelnego redakcji krajowej PAP. Gac uważa, że pytania powinny być kierowane do PAP, Pereira zarzucił dziennikarzom "stawianie pytań z tezą", a Kotomski nie odpowiedział na pytania. 

"Tak, jakby Reuters cytował wpis Ziemkiewicza"

Sprawę blogera Elentira opisał też Maciej Chojnowski, który podkreśla, że wpisy outono.net to nie hiszpańskie media i "polskie media państwowe nie mają prawa tego cytować jako faktu, informacji, czegokolwiek poza opinią jednego człowieka". "To tak, jakby Reuters cytował wpis na Twitterze Ziemkiewicza" - tłumaczy. 

Chojnowski zauważa również, że PAP kilka dni temu ogłosił rozpoczęcie wspólnie z GovTech Polska akcji #FakeHunter, która ma na celu "zwalczanie dezinformacji towarzyszącej epidemii koronawirusa". Do poniedziałku Agencja miała zrekrutować grupę do 200 osób, której członkowie przeszkoleni zostaną z fact-checkingu i zostaną im wskazane najbardziej przydatne źródła informacji. 

Więcej o: