Unia Europejska walczy z utrudnieniami na granicach. Tworzy tzw. zielone korytarze

Ze względu na pandemię koronawirusa wiele krajów Unii Europejskiej postanowiło przywrócić kontrole na granicach. Spowodowało to znaczne utrudnienia w przepływie towarów i osób wewnątrz wspólnoty. Komisja Europejska podejmuje starania, aby rozwiązać ten problem. Sposobem mają być tzw. zielone korytarze.

W niedzielę 15 marca Polska zamknęła swoje granice, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Było to powodem wielu komplikacji, m.in. napięcia na linii Polska-Estonia. Decydując się na zamknięcie granic, polski rząd obiecał władzom Estonii, że utworzy korytarz, którym obywatele krajów bałtyckich będą mogli wrócić do domu. Tak się nie stało. Estończycy utknęli na granicy polsko-niemieckiej, dlatego Łotwa i Estonia musiały nagle wysłać swoje statki do niemieckiego portu Sassnitz, aby przetransportować swoich obywateli do ojczyzny. W sprawie tej interweniowała Komisja Europejska.

- Komisja Europejska zobowiązała się do koordynowania tworzenia zielonych korytarzy, które byłyby oparte na sieciach dróg, które zostały już sfinansowane i wykorzystane, aby można było wysłać ważne przesyłki. Oczywiście musimy zadbać też o to, aby każdy obywatel europejski mógł wrócić do ojczyzny. [...] Sytuacje podobne do tej w Polsce występują w wielu regionach Europy i nie jest prawdą, że nie zajęto się nimi intensywnie. Nawiązano bliskie kontakty z różnymi polskimi ministrami. Wszyscy członkowie Komisji, którzy mają kontakt z polskimi partnerami, również podnosili tę kwestię, w tym ja - mówiła w czwartek 19 marca estońska komisarz ds. Energii Kadri Simson.

Zobacz wideo Kontrole na granicach. Ruch graniczny w Europie został ograniczony

Zielone korytarze Unii Europejskiej. KE współpracuje z ministrami transportu

Zielone korytarze to drogi, przez które ma następować szybki przepływ środków medycznych, żywności i innych niezbędnych towarów. Zajmująca się transportem komisarz Adina Valean poprosiła ministrów transportu poszczególnych państw członkowskich, aby wyznaczyli takie korytarze, sugerując, aby oparli się na sieci TEN-T (Transeuropejską Sieć Transportową). Jest to sieć kluczowych dla Unii Europejskiej szlaków komunikacyjnych, spośród których trzy przebiegają przez Polskę. Jeden z nich prowadzi z Holandii i Belgii przez Niemcy i przejście graniczne we Frankfurcie nad Odrą aż do Poznania i Warszawy, a następnie do państw bałtyckich i Finlandii lub na Białoruś. Dwa pozostałe łączą Bałtyk i południową część Europy. Częścią tych szlaków jest Świnoujście i Gdynia. 

Wysiłkami KE stworzono platformę internetową, która gromadzi informacje o środkach kontrolnych, które prowadziły poszczególne kraje UE. Każdy z krajów wspólnoty ma także wyznaczyć osobę, która będzie kontaktować się z Komisją Europejską w sprawach dotyczących tych regulacji.

Sytuacja na granicach wewnętrznych Unii Europejskiej poprawiła się

Z doniesień "Rzeczpospolitej" wynika, że sytuacja na wewnętrznych granicach Unii Europejskiej ulega poprawie. W niedzielę przed południem najdłużej musieli czekać kierowcy stojący na przejściu granicznym między Węgrami a Rumunią - kolejka miała długość ok. 7 km. Na granicy polsko-niemieckiej, gdzie wcześniej sytuacja była najgorsza, ruch był płynny. Jedną godzinę na oczekiwanie w kolejce musieli poświęcić kierowcy na granicach Polski ze Słowacją i Czechami, Węgier ze Słowacją, Bułgarii z Rumunią i Hiszpanii z Francją. 

Sytuacja na granicach Polski uległa poprawie m.in. dlatego, że władze zniosły kontrolę kierowców pojazdów międzynarodowego transportu drogowego towarów. Osoby, które nie podlegają kwarantannie, nie muszą wypełniać kart lokalizacyjnych, co przyspiesza kontrole graniczne. MSWiA otworzyło także osiem przejść granicznych. Jedno z nich służy do transportu zwierząt. 

Przeczytaj także:

Więcej o:
Komentarze (31)
Unia Europejska walczy z utrudnieniami na granicach. Tworzy tzw. zielone korytarze
Zaloguj się
  • Andrzej Kuc

    Oceniono 19 razy 13

    Przepraszamy Estończyków, Łotyszy i Litwinów że mamy tak głupiego ministra spraw wew

  • inez.b

    Oceniono 13 razy 11

    Unia dała nam kasę na drogi, a my tymi drogami nie przepuszczamy obywateli unii.

  • Wojciech Joński

    Oceniono 14 razy 10

    Za tego rządu nawalamy na każdym polu. Nic nie jest zrobione przyzwoicie i z głowa. Nawet na najlepszej propagandzie sączonej z narodowe szczekaczki daleko się nie zajedzie. Wkrótce się o tym PIS przekona. Szkoda tylko , że przy okazji my oberwiemy !

  • qwasyx

    Oceniono 8 razy 8

    ZAKRECIC KUREK!!!

    W PL slowo solidarnosc jest slowem obcym w odniesieniu do EU i Europejczykow!
    Czas najwyzszy to pojac.

    Dla PL, (moim zdaniem) nie mam miejsca w EU

  • caesar_pl

    Oceniono 5 razy 5

    Sprytne zdjecie, korek do Polski ale szyld Bundesrepublik Deutschland. Na pierwszy rzut oka my Polacy nie winni, winni zawsze inni.

  • prokuraturarejonowa

    Oceniono 4 razy 2

    Pytanie do PiS: gdzie się podziały tory kolejowe pomiędzy Otwockiem a Pilawą? Termin oddania odcinka do użytku to 15 maja 2020, a tam cały czas nie ma torów (nie mówiąc o trakcji elektrycznej i automatyce kierowania ruchem).

    Jak przez 3 lata PiS nie potrafił położyć 30 km torów to jak zamierza to zrobić przez najbliższe 1,5 miesiąca?

    A jak za 1,5 miesiąca nie będzie torów to trzeba będzie oddawać unijną dotację i płacić karę.

  • polonia102

    Oceniono 2 razy 0

    Proponuje szybko wprowadzic "pakiet mobilnosci" napewno sutuacja sie poprawi.

  • mjuhbun

    Oceniono 8 razy -8

    Zawsze można przemycić kogoś przez zamkniętą granicę w TIR-ze wraz z towarem.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX