Ci, którzy wpłacali i rozliczali składki w 2022 roku, mogą liczyć na wiadomość z ZUS z informacją, czy na ich koncie znajduje się nadpłata, niedopłata, czy też saldo zerowe. Oprócz tego, na swojej oficjalnej stronie Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapewnił, że płatnicy dowiedzą się, jakiej wysokości przekazali wpłaty oraz co zostało rozliczone za ich pomocą. Ponadto osoby, które spłacają zadłużenie w ratach, otrzymają informację o tym, jaka kwota pozostała do spłaty. O czym jeszcze poinformował ZUS?
Więcej podobnych treści znajdziesz na stronie głównej portalu Gazeta.pl.
Oprócz ogólnej informacji dotyczącej rozsyłania wiadomości o stanie rozliczeń na kontach płatników, rzecznik ZUS, Paweł Żebrowski przypominał, co dzieje się w przypadku niedopłaty oraz nadpłaty.
Jeżeli na koncie występuje niedopłata, osoba, która nie jest w stanie spłacić jej jednorazowo, powinna złożyć wniosek o rozłożenie spłaty takiego zadłużenia na raty. Pomóc może w tym doradca ds. ulg i umorzeń, z którym można skontaktować się telefonicznie, bądź umówić z nim e-wizytę. Jeżeli zadłużenie dotyczy niewielkiej kwoty, wówczas można zwiększyć aktualne wpłaty. Trzeba jednak pamiętać o odsetkach, które mogą zostać naliczone za zwłokę.
"O nadpłatę płatnik może pomniejszyć kwotę bieżącej wpłaty w najbliższym terminie płatności bieżących składek. Może też wystąpić z wnioskiem o jej zwrot" - czytamy na stronie zus.pl. Wniosek ten oznaczony jest jako RZS-P. Taka nadpłata może zostać zwrócona wyłącznie na ten rachunek bankowy, które widnieje na koncie płatnika w ZUS.
W komunikacie rzecznik podkreśla, że w przesłanej wiadomości uwzględniono wyłącznie deklaracje rozliczeniowe i opłacone składki, które wpłynęły do 31 grudnia 2022 roku. W przypadku korekty dokumentów rozliczeniowych przez płatnika, czy też wpłacenie składki po tej dacie, aktualny stan konta można sprawdzić przy pomocy profilu PUE ZUS.