Zgodnie z obowiązującymi przepisami na emeryturę przejść mogą kobiety po ukończeniu 60. roku życia oraz mężczyźni, którzy skończyli 65 lat, minimalny staż pracy wynosi natomiast odpowiednio 20 i 25 lat. Wiele osób zastanawia się jednak, co w przypadku, gdy swoich obowiązków nie wykonywaliśmy na podstawie umowy o pracę, a umowy zlecenie.
Umowa zlecenie to umowa cywilnoprawna, która nie podlega regulacjom Kodeksu pracy - nie jest więc wliczana do stażu pracy. Zdarzają się tu jednak wyjątki. Jak podaje poradnikprzedsiebiorcy.pl, gdy umowa cywilnoprawna spełnia znamiona stosunku pracy (jest wykonywana pod stałym nadzorem i kierownictwem zleceniodawcy, w warunkach przez niego określonych). W takich przypadkach możliwe, że okres, przez który zleceniobiorca wykonywał swoje obowiązki na jej podstawie, zostanie wliczony do stażu pracy.
Poza pracą na podstawie umowy do staży pracy wlicza się także okres:
Do tego do stażu pracy wlicza się także okres, za który pracownikowi zostało przyznane wynagrodzenie po przywróceniu do pracy oraz o który skrócono mu czas wypowiedzenia (z powodów leżących po stronie pracodawcy).
Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Umowa zlecenie podlega także oskładkowaniu, a więc ma także wpływ na wysokość przyszłej emerytury. Zleceniodawca za każdym razem opłaca bowiem do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ubezpieczenie społeczne zleceniobiorcy: