Twój lot został odwołany? Sprawdź, kiedy możesz uzyskać odszkodowanie [PORADNIK]

O problemach europejskich lotnisk i przewoźników media piszą praktycznie codziennie. Odwoływane lub mocno opóźnione są kolejne loty, a pasażerowie tkwią godzinami na lotnisku lub dowiadują się w ostatniej chwili, że ich rejs się nie odbędzie. Co można zrobić w takiej sytuacji? Odpowiadamy.

Lotniska w ostatnich tygodniach pękają w szwach. Turyści tłumnie ruszyli na wakacje, tymczasem pracownicy zaczęli strajki. W związku z brakiem rąk do pracy odwoływane są setki lotów, inne są opóźnione, a podróżujący koczują na lotniskach godzinami, czekając na swój rejs. O tym, skąd biorą się problemy na lotniskach, pisaliśmy więcej w materiale:

Chaos i ogromne kolejki na lotniskach. Skąd biorą się problemy i opóźnienia? To działa jak dominoChaos i ogromne kolejki na lotniskach. Skąd biorą się problemy i opóźnienia?

Odwołany lub opóźniony lot. Kiedy można starać się o odszkodowanie? 

Jeśli nasz lot odbywał się w ramach wycieczki zorganizowanej, sytuacja jest prosta - formalności załatwia operator. Jeśli jednak był to lot rezerwowany indywidualnie, musimy się nimi zająć sami. - To jest przede wszystkim kwestia zwrotu pieniędzy za bilet lub znalezienia nam alternatywnego lotu jakimś innym przewoźnikiem w możliwie jak najszybszym terminie - tłumaczył w rozmowie z RMF FM Mariusz Piotrowski z portalu Fly4Free. Pamiętajmy jednak, że w okresie wakacyjnym znalezienie alternatywnego lotu może być bardzo trudnym zadaniem. Wtedy zostaje nam ubieganie się o odszkodowanie od linii lotniczych, dlatego ważne, by znać swoje prawa. 

Zobacz wideo O co chodzi w sporze kontrolerów ruchu lotniczego z PAŻP? Garwolińska: Nie chodzi o pieniądze

Odwołany lot. Jak wysokie odszkodowanie należy się pasażerowi?

"Jeśli lot został odwołany później niż 14 dni przed odlotem, a linia lotnicza nie zaoferowała zmiany planu podróży umożliwiającej dotarcie na miejsce docelowe 2 lub 4 godziny po planowym czasie przylotu (w zależności od terminu zmiany planu podróży) lub jeśli pasażerowi odmówiono wejścia na pokład pomimo stawienia się do odprawy w wyznaczonym przez przewoźnika terminie, przysługuje prawo do zwrotu kosztu biletu oraz odszkodowania w wysokości do 600 euro, w zależności od długości podróży i opóźnień spowodowanych zmianą trasy podróży" - czytamy na gov.pl. Przypomnijmy:

  1. Jeżeli lot nie przekraczał 1500 km, to za jego odwołanie pasażer może dostać 250 euro odszkodowania.
  2. Jeśli lot przekroczył 1500 km w UE lub został wykonany poza UE na trasie od 1500 do 3500 km - to odszkodowanie może wynosić do 400 euro.
  3. Za loty, które nie zaczynają się lub nie kończą w UE i wynoszą ponad 3500 km, przysługuje odszkodowanie w wysokości do 600 euro.

Więcej informacji z kraju i ze świata znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Woda (zdjęcie ilustracyjne)Czy pracodawca musi zapewnić wodę pracownikom?

Problemy na lotniskach. Co w przypadku opóźnienia? 

"Jeśli opóźnienie wynosi ponad pięć godzin, przysługuje prawo zwrotu kosztu biletu w przypadku rezygnacji z lotu, a także prawo do odszkodowania, gdy opóźnienie przekracza trzy godziny. Prawo do odszkodowania nie przysługuje jednak, jeśli opóźnienie zostało spowodowane wystąpieniem nadzwyczajnych okoliczności (tzw. siła wyższa, np. wybuch wulkanu, strajki)" - podaje strona rządowa. 

Ponadto pamiętajmy, że w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia lotu linie lotnicze są zobowiązane do:

  • zapewnienia posiłków oraz napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania,
  • możliwość skorzystania ze środków komunikacji (np. rozmowy telefoniczne, e-mail),
  • jeśli zaistnieje taka konieczność, zapewnienia noclegu.

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina

Więcej o: