Lotniska w ostatnich tygodniach pękają w szwach. Turyści tłumnie ruszyli na wakacje, tymczasem pracownicy zaczęli strajki. W związku z brakiem rąk do pracy odwoływane są setki lotów, inne są opóźnione, a podróżujący koczują na lotniskach godzinami, czekając na swój rejs. O tym, skąd biorą się problemy na lotniskach, pisaliśmy więcej w materiale:
Jeśli nasz lot odbywał się w ramach wycieczki zorganizowanej, sytuacja jest prosta - formalności załatwia operator. Jeśli jednak był to lot rezerwowany indywidualnie, musimy się nimi zająć sami. - To jest przede wszystkim kwestia zwrotu pieniędzy za bilet lub znalezienia nam alternatywnego lotu jakimś innym przewoźnikiem w możliwie jak najszybszym terminie - tłumaczył w rozmowie z RMF FM Mariusz Piotrowski z portalu Fly4Free. Pamiętajmy jednak, że w okresie wakacyjnym znalezienie alternatywnego lotu może być bardzo trudnym zadaniem. Wtedy zostaje nam ubieganie się o odszkodowanie od linii lotniczych, dlatego ważne, by znać swoje prawa.
"Jeśli lot został odwołany później niż 14 dni przed odlotem, a linia lotnicza nie zaoferowała zmiany planu podróży umożliwiającej dotarcie na miejsce docelowe 2 lub 4 godziny po planowym czasie przylotu (w zależności od terminu zmiany planu podróży) lub jeśli pasażerowi odmówiono wejścia na pokład pomimo stawienia się do odprawy w wyznaczonym przez przewoźnika terminie, przysługuje prawo do zwrotu kosztu biletu oraz odszkodowania w wysokości do 600 euro, w zależności od długości podróży i opóźnień spowodowanych zmianą trasy podróży" - czytamy na gov.pl. Przypomnijmy:
Więcej informacji z kraju i ze świata znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
"Jeśli opóźnienie wynosi ponad pięć godzin, przysługuje prawo zwrotu kosztu biletu w przypadku rezygnacji z lotu, a także prawo do odszkodowania, gdy opóźnienie przekracza trzy godziny. Prawo do odszkodowania nie przysługuje jednak, jeśli opóźnienie zostało spowodowane wystąpieniem nadzwyczajnych okoliczności (tzw. siła wyższa, np. wybuch wulkanu, strajki)" - podaje strona rządowa.
Ponadto pamiętajmy, że w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia lotu linie lotnicze są zobowiązane do:
Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina.