Jeśli spłacasz całkowicie lub nadpłacasz kredyt hipoteczny, który wziąłeś po 21 lipca 2017 r., bank musi się z tobą rozliczyć z opłat pobranych w związku z zawarciem umowy - poinfomował kilka dni temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny w niedawnym oświadczeniu zaznacza, że banki powinny rozliczyć się automatycznie, gdy spłacamy kredyt hipoteczny w całości lub w części. W związku z tym skróceniu ulega okres kredytowania.
Przeczytaj więcej podobnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl >>>
W przypadku spłaty całości kredytu hipotecznego przed terminem określonym w umowie o kredyt hipoteczny całkowity koszt kredytu hipotecznego ulega obniżeniu o odsetki i inne koszty kredytu hipotecznego przypadające za okres, o który skrócono obowiązywanie tej umowy, chociażby konsument poniósł je przed tą spłatą
- głosi art. 39. ustawy o kredytach hipotecznych.
Chróstny dodaje, że jeśli bank nie rozliczy się z nami automatycznie, możemy złożyć reklamację oraz zawiadomić UOKiK.
Procedura wcześniejszej spłaty powinna być opisana w umowie kredytowej. Możesz powołać się na stanowisko Prezesa UOKiK - pobierz je ze strony finanse.uokik.gov.pl. Wyjaśniamy w nim, dlaczego należy ci się proporcjonalny zwrot opłat, z jakich przepisów to wynika i jak bank powinien to obliczyć
- podkreśla prezes urzędu.
UOKiK wyjaśnia, że bank powinien rozliczyć się, stosując tzw. metodę liniową. Wśród kwot, które powinny zostać rozliczone, urząd wymienia m.in. z pobraną prowizję, marżę, koszty pośrednictwa czy przygotowania umowy. Zdaniem szefa UOKiK, metoda ta "jest zrozumiała i przejrzysta dla konsumentów".
***
Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina >>>