Polska posiada bogate tradycje jeśli chodzi o lotnictwo. Siły Powietrzne RP sformowano już w listopadzie 1918 r. Tradycje te kontynuowano przez cały okres trwania II Rzeczpospolitej i podczas II wojny światowej, gdzie nasi lotnicy wsławili się na wielu frontach, odgrywając bardzo ważną rolę m.in. podczas bitwy o Anglię w 1940 r. W okresie PRL na wyposażeniu Ludowego Wojska Polskiego były przede wszystkim samoloty i śmigłowce produkcji radzieckiej. Część z tych maszyn służy w polskiej armii do dzisiaj, wymagając przy tym pilnego zastąpienia przez bardziej nowoczesne konstrukcje.
Ile samolotów ma Polska obecnie? Włączając do rachunku maszyny myśliwskie, transportowe, szkolno-treningowe i śmigłowce będzie to łącznie ok. 269 maszyn. Liczbę tę uzupełniają drony takie, jak choćby tureckie bezzałogowe aparaty latające Bayraktar, które powodują ogromne straty wśród oddziałów rosyjskich w Ukrainie.
Największą siłę uderzeniową w naszym lotnictwie posiada 48 maszyn F-16 w wersjach C/D. Samoloty te zostały zakupione przez nasz kraj od amerykańskiego producenta po długim postępowaniu przetargowym. Początkowo zakontraktowana miała zostać o wiele większa liczba samolotów myśliwskich, jednak ostatecznie udało się zgromadzić na rozwój polskiego lotnictwa jedynie 3,5 miliarda dolarów. F-16 pokonał w konkursie szwedzką maszynę SAAB JAS 39 Gripen i francuski samolot Dassault Mirage 2000.
Pochodząca z USA maszyna to klasyczny myśliwiec czwartej generacji, który może być poddany modernizacji do standardów osiąganych przez najnowsze wersje. Choć ''Jastrząb'' wszedł na wyposażenie polskiego lotnictwa w 2006 r., to wciąż pozostaje tu najbardziej wartościową maszyną bojową. Ciekawostką jest, że produkowany nieprzerwanie od 1976 r. samolot w różnych wersjach doczekał się niemal 500 egzemplarzy, co czyni go jedną z najbardziej popularnych konstrukcji w historii. W drugiej dekadzie XXI w. kilkukrotnie pojawiały się pomysły zakupienia jeszcze kilkudziesięciu sztuk tego samolotu w postaci nowej lub używanej (m.in. od USA lub Portugalii). Ostatecznie zwyciężyła jednak opcja zakupu maszyn V generacji.
Ile Polska ma MIG-29? Myśliwce te ponownie stały się sławne dosłownie w ostatnich dniach z racji wojny w Ukrainie. Ukraińscy piloci dzielnie radzą sobie wykorzystując je przeciwko bardziej nowoczesnym maszynom rosyjskim. W Polsce posiadamy 29 sztuk takich samolotów. Te poradzieckie konstrukcje zostały wprowadzone na stan naszego lotnictwa w latach 1989 - 2002. Część z nich to nowe samoloty zakupione od Związku Radzieckiego, inne nabyliśmy od Czech i Niemiec. Od początku funkcjonowania tej maszyny w naszych siłach zbrojnych problemem była m.in. ograniczona dostępność części zamiennych, które trudno było nam kupić od Rosji. Stąd niektóre egzemplarze zdecydowano się poświęcić na kanibalizację.
Przez lata samolot myśliwski MIG-29 uchodził wśród naszych pilotów za maszynę bezpieczną, choć coraz bardziej przestarzałą. Skreślenie czterech sztuk ze stanu z powodu wypadków przyspieszyło decyzję o zakupie ich następcy. Warto dodać, że samoloty te już kilkukrotnie były przewidywane do zastąpienia przez nowocześniejsze maszyny. Brak środków sprawiał jednak, że dokonywano w nich doraźnych remontów po to, by przedłużyć ich zdolność bojową. Perspektywa oddania tych maszyn Ukrainie, choć ryzykowna politycznie, może być korzystna dla naszego lotnictwa. Spekuluje się, że moglibyśmy otrzymać za nie używane F-16.
Zobacz też: Morawiecki w Wiedniu: przekazanie samolotów Ukrainie musi być jednomyślną decyzją NATO
Jakimi jeszcze samolotami i śmigłowcami dysponują Siły Zbrojne Polski? Bez wątpienia do najbardziej rozpoznawalnych maszyn należą:
Jak przedstawia się stan polskiej armii 2022 jeśli chodzi o lotnictwo? Niestety, ale w niewielkim stopniu można określić go jako zadowalający. Zbyt mały udział mają tu maszyny nowoczesne, zbyt wiele jest zaś sprzętu poradzieckiego o ograniczonych możliwościach. Bardzo ważne jest zakupienie przez nasz kraj za 4,6 miliarda dolarów 32 szt. jednego z najlepszych myśliwców wielozadaniowych świata, czyli F-35 Lightning II.
Senior Airman Joseph Barron / AP
Ten samolot piątej generacji będzie ogromnym wzmocnieniem dla naszej armii. Jednocześnie jako bardzo pilny wskazuje się zakup nowego śmigłowca wielozadaniowego dla Polski.
Zobacz też: Szef BBN Paweł Soloch o zakazie lotów nad Ukrainą: To by prowadziło do konfliktu NATO z Rosją