"Udział w Spisie Powszechnym to obowiązek każdego z nas. Spisują się ci, którym zależy na przyszłości regionu i kraju, w którym żyją" - pisze na Twitterze Główny Urząd Statystyczny.
Zaraz po tym, jak uzupełnimy w internecie formularz spisowy, powinien pojawić się na ekranie komunikat potwierdzający udział w spisie powszechnym. Drugim potwierdzeniem jest wiadomość, która przyjdzie na podany adres e-mail. W treści wiadomości zobaczymy podziękowanie za udział w spisie i unikatowy 10-znakowy kod, za pomocą którego można wziąć udział w loterii spisowej (aby to zrobić, należy zarejestrować się na stronie internetowej loterii). Niestety, nie istnieje strona internetowa, przez którą można byłoby sprawdzić, czy jest się spisanym. Można poszukać w swojej skrzynce mailowej potwierdzenia udziału w spisie lub zadzwonić na infolinię spisową i zasięgnąć tam informacji.
Są trzy możliwości podania swoich danych w spisie powszechnym.
Należy wejść na stronę nsp2021.spis.gov.pl, zalogować się profilem zaufanym, bankowością elektroniczną lub numerem PESEL i wypełnić formularz. Wszystko powinno zająć maksymalnie kilkanaście minut.
Wystarczy zadzwonić pod numer 22 279 99 99 od poniedziałku do piątku między godziną 8:00 a 18:00.
Jeśli nie spiszemy się w inny sposób, powinniśmy spodziewać się telefonu od rachmistrza, którzy będą kontaktowali się za pośrednictwem numeru 22 828 88 88 lub numeru infolinii spisowej 22 279 99 99.
Konsekwencją odmowy wzięcia udziału w Narodowym Spisie Powszechnym będą kary pieniężne do pięciu tysięcy złotych.