Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021. W jaki sposób można się spisać?

Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 rozpoczął się 1 kwietnia i potrwa do 30 września. W tym czasie obywatele Polski mieszkający w kraju lub za granicą oraz cudzoziemcy przebywający na stałe, lub tymczasowo w Polsce są zobowiązani dokonać samospisu w formie internetowej albo telefonicznej.

"Po raz pierwszy w historii polskiej statystyki publicznej samospis internetowy będzie obowiązkowy. Oczywiście jeśli ktoś (np. ze względu na zaawansowany wiek, stan zdrowia czy niepełnosprawność) nie będzie się w stanie samospisać, pomogą mu w tym nasi rachmistrzowie spisowi, którzy rozpoczną pracę od 4 maja 2021 r." - czytamy w komunikacie opublikowanym na stronie rządu

Zobacz wideo Arłukowicz: Szpitale zderzą się z chorobami przewlekłymi, które były zaniedbane w ostatnim roku

Jak można spisać się w spisie powszechnym? 

Metody przeprowadzenia spisu: 

  • Samospis internetowy - respondenci uzupełniają dane w interaktywnej aplikacji, która znajduje się na stronie internetowej GUS. Wszystkie osoby dokonujące samospisu są uwierzytelniane w systemie teleinformatycznym, żeby otrzymać dostęp do danych, osoba spisująca się używa unikalnego hasła. Aplikacja na bieżąco sygnalizuje, czy respondent właściwie wypełnia rubryki;
  • Spis przez telefon - osoby, które nie mają dostępu do internetu, mogą skorzystać ze spisu przez telefon. Dzwoniąc na infolinie od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 18:00 pod numerem: 22 279-99-99;
  • Spis realizowany przez rachmistrzów - jeśli obywatele nie będą mogli samodzielnie dokonać samospisu przez internet lub przez telefon, zostaną spisanie przez rachmistrzów telefonicznie, którzy swoją pracę rozpoczęli 4 maja.

Jak samodzielnie spisać się przez internet?

Aplikacja do samospisu internetowego jest dostępna TUTAJ, aby się zalogować, trzeba wybrać jedną z trzech dostępnych metod: 

  • Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej - pozwala na uwierzytelnienie za pomocą środków identyfikacji elektronicznej wydanych przez inne podmioty w ramach systemów identyfikacji elektronicznej (w szczególności Profil Zaufany oraz systemy informatyczne banków);
  • Wprowadzenie numeru PESEL i indywidualnie zdefiniowanego hasła dostępu, aby definiować hasło, należy podać nazwisko rodowe matki);
  • Wprowadzenie adresu email i indywidualnie zdefiniowanego hasła dostępu. Metoda ta jest przeznaczona dla obcokrajowców, którzy nie posiadają numeru PESEL.
Więcej o: