Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021. W jaki sposób można się spisać?

Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 rozpoczął się 1 kwietnia i potrwa do 30 września. W tym czasie obywatele Polski mieszkający w kraju lub za granicą oraz cudzoziemcy przebywający na stałe, lub tymczasowo w Polsce są zobowiązani dokonać samospisu w formie internetowej albo telefonicznej.

"Po raz pierwszy w historii polskiej statystyki publicznej samospis internetowy będzie obowiązkowy. Oczywiście jeśli ktoś (np. ze względu na zaawansowany wiek, stan zdrowia czy niepełnosprawność) nie będzie się w stanie samospisać, pomogą mu w tym nasi rachmistrzowie spisowi, którzy rozpoczną pracę od 4 maja 2021 r." - czytamy w komunikacie opublikowanym na stronie rządu

Zobacz wideo Arłukowicz: Szpitale zderzą się z chorobami przewlekłymi, które były zaniedbane w ostatnim roku

Jak można spisać się w spisie powszechnym? 

Metody przeprowadzenia spisu: 

  • Samospis internetowy - respondenci uzupełniają dane w interaktywnej aplikacji, która znajduje się na stronie internetowej GUS. Wszystkie osoby dokonujące samospisu są uwierzytelniane w systemie teleinformatycznym, żeby otrzymać dostęp do danych, osoba spisująca się używa unikalnego hasła. Aplikacja na bieżąco sygnalizuje, czy respondent właściwie wypełnia rubryki;
  • Spis przez telefon - osoby, które nie mają dostępu do internetu, mogą skorzystać ze spisu przez telefon. Dzwoniąc na infolinie od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 18:00 pod numerem: 22 279-99-99;
  • Spis realizowany przez rachmistrzów - jeśli obywatele nie będą mogli samodzielnie dokonać samospisu przez internet lub przez telefon, zostaną spisanie przez rachmistrzów telefonicznie, którzy swoją pracę rozpoczęli 4 maja.

Arcybiskup Wiktor SkworcAbp Skworc podziękował PKN Orlen za wykupienie polskich mediów od Niemców

Jak samodzielnie spisać się przez internet?

Aplikacja do samospisu internetowego jest dostępna TUTAJ, aby się zalogować, trzeba wybrać jedną z trzech dostępnych metod: 

  • Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej - pozwala na uwierzytelnienie za pomocą środków identyfikacji elektronicznej wydanych przez inne podmioty w ramach systemów identyfikacji elektronicznej (w szczególności Profil Zaufany oraz systemy informatyczne banków);
  • Wprowadzenie numeru PESEL i indywidualnie zdefiniowanego hasła dostępu, aby definiować hasło, należy podać nazwisko rodowe matki);

Zdjęcie ilustracyjneBieruń. Pięciolatek wypadł z okna na drugim piętrze. Trafił do szpitala

  • Wprowadzenie adresu email i indywidualnie zdefiniowanego hasła dostępu. Metoda ta jest przeznaczona dla obcokrajowców, którzy nie posiadają numeru PESEL.
Więcej o: