Szczepienia na COVID-19. Co zrobić, gdy brakuje wolnych miejsc?

W piątek 22 stycznia ruszyła rejestracja na szczepienia dla seniorów powyżej 70. roku życia. Wielu z nich miało jednak problem z zapisaniem się na konkretny termin. Jak zapisać się na szczepienia? Co zrobić, gdy w przychodni brakuje wolnych terminów?

Zapisy na szczepienia przeciwko COVID-19 cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. W ciągu pierwszych trzech godzin zarejestrowało się ponad 150 tys. osób. Większość seniorów próbowała zapisać się na konkretny termin podania szczepionki w swoich lokalnych przychodniach. Przeciążone placówki nie mogły jednak znaleźć wolnego terminu dla wszystkich. Wielu seniorów, po odstaniu w długich kolejkach na mrozie, musiało odejść do domów bez wyznaczonego terminu przyjęcia pierwszej dawki preparatu. Rząd zachęca do tego, aby skorzystać z nowych metod rejestracji online lub poprzez wiadomość SMS.

Szczepienia na COVID-19 - rejestracja poprzez SMS

Aby zarejestrować się na szczepienie poprzez SMS, wystarczy wysłać wiadomość o treści "SzczepimySie" pod numer 664 908 556. Pacjent otrzyma wówczas wiadomość zwrotną z prośbą o podanie swojego numeru PESEL, a następnie kodu pocztowego. Kod pocztowy należy wpisać w formacie: 00222 lub 00-222. Następnie pacjent otrzyma najbliższy termin na szczepienie w punkcie położonym blisko jego miejsca zamieszkania. Jeśli pacjent akceptuje termin i miejsce szczepienia, powinien wysłać wiadomość o treści "TAK".

Szczepienia przeciwko COVID-19.Ruszają szczepienia populacyjne. Na początku szczepionkę otrzymają seniorzy

Jeżeli pacjent chciałby zaszczepić się w innym miejscu lub czasie, powinien odpowiedzieć "NIE". W takim przypadku pacjent otrzyma SMS-a z propozycją nowego terminu szczepienia. Należy pamiętać, że brak odpowiedzi w czasie 5 minut przerywa proces rejestracji. Możliwe jest również to, że w systemie rejestracji nie będzie wolnego terminu, wówczas do wszystkich osób, które chciały zapisać się na szczepienie, oddzwoni infolinia, kiedy tylko pojawią się nowe terminy.

Szczepienia na COVID-19 - rejestracja online

Zarejestrować można się również online za pomocą rządowego serwisu pacjent.gov.pl. Z tej metody zapisu mogą skorzystać tylko osoby posiadające profil zaufany. Jeżeli pacjent nie posiada profilu zaufanego, może go założyć w sposób tymczasowy po przeprowadzeniu rozmowy wideo z urzędnikiem pod tym linkiem.

Szczepienia w IzraeluIzrael zaczął szczepić nastolatków. Zgodę muszą wydać rodzice

Po zalogowaniu się w serwisie pacjent.gov.pl, system zaproponuje seniorowi pięć dostępnych terminów w punktach szczepień, które znajdują się w pobliżu miejsca zamieszkania podanego na koncie pacjenta. Jeśli żaden z proponowanych terminów nie będzie mu pasował albo będzie chciał zaszczepić się w innym punkcie, w innym mieście - będzie taka możliwość. Wystarczy skorzystać z dostępnej wyszukiwarki, wskazując dogodną datę i lokalizację. Po wybraniu konkretnego terminu i miejsca pacjent otrzyma wiadomość SMS z potwierdzeniem rezerwacji.

 

Szczepienia na COVID-19 - rejestracja poprzez infolinię

Zarejestrować można się również w bardziej tradycyjny sposób poprzez skorzystanie z całodobowej i bezpłatnej linii 989. Ze względu na duże zainteresowanie szczepieniami, oczekiwanie na połączenie może być długie. Jeśli jednak uda się dodzwonić, to senior powinien mieć przygotowany numer PESEL oraz kod pocztowy. W trakcie rozmowy można wybrać dokładny termin oraz miejsce szczepienia. Jeżeli nie uda się połączyć z konsultantem, pacjent zostanie przekierowany do automatycznej rejestracji. Automat zaproponuje kilka opcji, z których należy wybrać "Chcę zapisać się na szczepienie". Jeśli po kontakcie z infolinią, pacjent nie otrzyma terminu szczepienia, konsultanci oddzwonią, gdy dostępne będą nowe terminy szczepień.

Zobacz wideo Rząd zmienia kolejność szczepień. Chodzi o pacjentów z chorobami przewlekłymi