Praktycznie każdego dnia pojawiają się nowe informacje na temat tego, jak w najbliższych tygodniach czy miesiącach będzie wyglądała nauka na każdym poziomie edukacji. Nauka hybrydowa i nauczanie zdalne to dwie formy, które mają zostać wdrożone przez coraz większą liczbę szkół. Poniżej wyjaśniamy, na czym one polegają.
Nauka hybrydowa i nauczanie zdalne: w szkołach wyższych oraz ponadpodstawowych
Od 17 października funkcjonują nowe zasady bezpieczeństwa w obu strefach. Jeśli chodzi o żółte strefy i aspekt edukacji, rząd podjął decyzję o rozpoczęciu nauczania hybrydowego na poziomie szkół wyższych i ponadpodstawowych.
Ostrzejsze restrykcje dotyczą czerwonych stref, również w kontekście edukacji. W szkołach wyższych i ponadpostawowych, zlokalizowanych w tych obszarach prowadzone są zajęcia zdalne, z wyłączeniem zajęć praktycznych.
Nauka hybrydowa i nauczanie zdalne. Jak wyglądają?
Nauka hybrydowa to nic innego, jak połączenie lekcji organizowanych w tradycyjny sposób z lekcjami zdalnymi. Taka forma organizowania zajęć szkolnych ma zostać wprowadzona w szkołach wyższych i średnich, znajdujących się na terenie powiatów zlokalizowanych w żółtej strefie.
Najważniejsze zalecenia dotyczące nauczania hybrydowego, wydane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej to:
- Wychowawca pozostaje w kontakcie z uczniami i rodzicami oraz na bieżąco monitoruje realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, sprawdzając ich obecność na zajęciach on-line. W przypadku nieobecności ustala powód tego zdarzenia.
- Wychowawca, we współpracy z innymi nauczycielami, ustala poziom zaangażowania uczniów, ich aktywność w trakcie zajęć oraz pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów.
- Realizacja przez wychowawcę, przy wsparciu specjalistów, programu wychowawczo-profilaktycznego – dostosowanie tematyki zajęć z wychowawcą do pojawiających się problemów związanych ze zdalnym nauczaniem i pandemią.
- Stymulowanie kontaktu społecznego uczniów poprzez umożliwienie im kontaktu on-line w określonym czasie, np. po zajęciach obowiązkowych (bez udziału nauczyciela) – po wprowadzeniu ustalonych wspólnie z uczniami i rodzicami zasad kontaktu, które pozwolą zapewnić e bezpieczeństwo.
- Zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów (zgodnie z potrzebami).
- Każdy nauczyciel, w tym nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, powinien określić przejrzysty sposób odpowiedzi na pytania zadawane przez uczniów i rodziców za pośrednictwem komunikatora stosowanego przez szkołę. Najlepiej, aby były to jednolite zasady dla całej szkoły.
- Nauczyciele mają obowiązek monitorować postępy uczniów w nauce zdalnej.
- Sposoby monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji wiedzy i umiejętności w okresie nauki zdalnej są ujęte w sposobach sprawdzania wiedzy z poszczególnych przedmiotów.
- Nauczyciel określa sposób sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz decyduje, które zadanie będzie podlegało ocenie.
W strefach czerwonych z kolei szkoły wyższe oraz średnie przechodzą w tryb nauczania zdalnego. Minister zdrowia Adam Niedzielski powiedział, że "ograniczenie zajęć w szkołach pozwoli zmniejszyć liczbę interakcji i ograniczy rozprzestrzenianie się wirusa".
Wytyczne Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące nauki hybrydowej i zdalnej znajdują się POD TYM LINKIEM. Resort zamieścił w nim wszelkie porady dla nauczycieli i dyrektorów, pozwalające efektywnie przeprowadzać zajęcia na wszystkich poziomach nauczania.
Zobacz wideo
Czy szkoły podstawowe przejdą na nauczanie zdalne? Rzecznik rządu odpowiada