Osoby prowadzące restauracje, bary i kawiarnie są zobowiązane do tego, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno pracownikom, jak i klientom. Z wytycznych Ministerstwa Rozwoju wynika, że obsługa lokali gastronomicznych musi mieć dostęp do rękawiczek lub płynów dezynfekujących, a kelnerzy powinni nosić maseczki oraz rękawiczki lub każdorazowo dezynfekować ręce po wykonanej usłudze. Pracodawca powinien także zapewnić odpowiednią odległość między stanowiskami pracy oraz zadbać o to, aby zmiany były jak najmniej liczne.
Aby zapewnić bezpieczeństwo klientom, stoliki powinny znajdować się w dwumetrowych odstępach od siebie. Jeżeli stoliki dzieli przegroda o wysokości co najmniej jednego metra, odstęp ten może wynosić jeden metr. Dwumetrowy odstęp muszą zachować także osoby stojące w kolejce. W restauracjach, barach i kawiarniach należy wyłączyć suszarki do rąk i zastąpić je papierowymi ręcznikami, a na podłodze oznaczyć strefy zapewniające zachowanie odpowiednich odległości między gośćmi.
W lokalach gastronomicznych do odwołania będzie obowiązywać zasada, która mówi, że przy jednym stoliku może przebywać rodzina lub osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym. "W innym przypadku przy stoliku powinny siedzieć pojedyncze osoby, chyba że odległości między nimi wynoszą min półtora metra i nie siedzą oni naprzeciw siebie. Wyjątkiem są stoliki, w których zamontowano przegrody, np. z pleksi, pomiędzy osobami" - czytamy na stronie Ministerstwa Rozwoju.
Resort pisze również, że na każdego klienta muszą przypadać co najmniej cztery metry kwadratowe przestrzeni, a przed wejściem do lokalu każdy gość musi zdezynfekować ręce. Noszenie osłon ust i nosa oraz rękawiczek w przypadku klientów zajmujących miejsce siedzące oraz spożywających posiłki nie jest obowiązkowe. Ze względów bezpieczeństwa zamknięte zostaną przestrzenie samoobsługowe, w tym bary sałatkowe, bufety oraz dozowniki do samodzielnego nalewania napojów, a kelnerzy będą przynosić zamówienia na tacach dezynfekowanych po każdym użyciu. Z przestrzeni restauracji znikną także dodatki takie jak cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki czy serwetniki. Takie przedmioty będą wydawane przez obsługę bezpośrednio do zamówienia.