Wybory w Warszawie, ankieta dla kandydatów na prezydenta. Oto odpowiedzi Andrzeja Rozenka

Kandydatom na prezydenta Warszawy przedstawiliśmy listę dziesięciu pytań dotyczących kwestii, które naszym zdaniem są istotne dla wielu mieszkańców stolicy. Poprosiliśmy ich o ustosunkowanie się do tych tematów. Zobacz odpowiedzi Andrzeja Rozenka.

Wybory samorządowe 2018 odbędą się już 21 października. Jaki plan na Warszawę mają kandydaci w wyborach na prezydenta stolicy? O to zapytaliśmy ich w specjalnie przygotowanej przez nas ankiecie. Poniżej prezentujemy odpowiedzi Andrzeja Rozenka - kandydata SLD na prezydenta Warszawy.

PYTANIE 1: Czy trasy maratonów biegowych powinny być wyznaczane przez centrum miasta?

Odpowiedź: Raczej nie
Uzasadnienie: Problemem jest oczywiście dezorganizacja komunikacji w mieście, ale znacznie poważniejszym problemem jest odcinanie części mieszkańców od pomocy. Według opinii specjalistów od bezpieczeństwa, wielokrotnie maratony powodowały praktyczne odcięcie całych kwartałów miasta od pomocy straży pożarnej i pogotowia.

PYTANIE 2: Czy ruch samochodowy w Warszawie powinien zostać ograniczony? Jeśli tak – w jaki sposób?

Odpowiedź: Raczej tak
Uzasadnienie: Wszystkie działania ograniczające ruch samochodów mogą nastąpić dopiero po wprowadzeniu atrakcyjnej alternatywy dla kierowców. Na przykład Warszawa powinna partycypować w kosztach wybudowania parkingów P&R w miastach ościennych (np. Ząbki, Wołomin, Pruszków itd.) po to, żeby zmierzający do pracy w Warszawie pozostawili samochody w miejscu swojego zamieszkania. Trzeba pamiętać, że to nie samochody odpowiadają za nasze problemy z ruchem drogowym. Całą winę ponoszą wadliwe drogi, dlatego trzeba je przeprojektować i usprawnić komunikację publiczną.

PYTANIE 3: Czy najbliższe otoczenie Pałacu Kultury i Nauki powinno się zmienić? Jeśli tak – jak?

Odpowiedź: Tak
Uzasadnienie: W grudniu rozpocznie się budowa Muzeum Sztuki Współczesnej. To jest inwestycja od dawna zaplanowana. W sposób oczywisty zmieni się więc też otoczenie PKiN.

PYTANIE 4: Czy strefy wyłączone z zakazu spożywania alkoholu w miejscach publicznych powinny się zmienić? Jeśli tak – jak?

Odpowiedź: Tak
Uzasadnienie: Najważniejsze jest bezpieczeństwo. Bezpieczniej, gdy jest wiele niewielkich stref „wolności” niż jedna wielka, na przykład na wiślanych bulwarach. Muszą być też w tych miejscach wzmożone patrole policji, SM oraz sprawny monitoring.

PYTANIE 5: Czy część warszawskich ulic powinna zostać zwężona kosztem ścieżek rowerowych i szerszych chodników?

Odpowiedź: Tak
Uzasadnienie: Miasto szczęśliwe według Charlesa Montgomery albo Marcina Popkiewicza to nie wielkie siedmiopasmowe arterie totalnie zakorkowane i nieprzejezdne (Moskwa), tylko niewielkie uliczki, „zielone korytarze” i ruch pieszy, rowerowy i komunikacja publiczna (Kopenhaga).

PYTANIE 6: Czy handel uliczny powinien zostać ograniczony?

Odpowiedź: Raczej nie
Uzasadnienie: Jestem zwolennikiem wprowadzenia i upowszechniania (szczególnie w niehandlowe niedziele) pchlich targów, targów śniadaniowych czy też zwykłych bazarów. Jedyny handel uliczny, który należy zlikwidować, to handel nielegalnie przemycanymi towarami. Powoduje on powstawanie stref podwyższonej przestępczości.

PYTANIE 7: Czy miasto powinno kontynuować dofinansowywanie programu in vitro?

Odpowiedź: Tak
Uzasadnienie: To nie wymaga żadnego uzasadnienia. To sprawa oczywista.

PYTANIE 8: Czy w Warszawie powinno być więcej wielkich galerii handlowych?

Odpowiedź: Raczej nie
Uzasadnienie: Jest już ich bardzo dużo. W wyjątkowych przypadkach można rozważyć powstanie nowej galerii, jeśli wyraźnie będą tego chcieli mieszkańcy.

PYTANIE 9: Czy Warszawa potrzebuje nowych mostów? Jeśli tak - ilu?

Odpowiedź: Tak
Uzasadnienie: Potrzebny jest co najmniej jeden most i dwie kładki dla ruchu pieszo-rowerowego.

PYTANIE 10: Czy w Warszawie powinno się wygospodarować więcej zieleni kosztem miejsc parkingowych?

Odpowiedź: Tak
Uzasadnienie: Tereny zielone (parki, skwery, pojedyncze grupy drzew) należy połączyć w „zielone korytarze”, które umożliwią warszawiakom poruszanie się kilometrami pieszo lub na rowerze czy rolkach bez styku z komunikacją samochodową i publiczną. Mamy plan opracowany przez ekspertów, który zakłada stworzenie wielu takich wielokilometrowych „zielonych korytarzy”. Na przykład niewielkie inwestycje pozwolą na stworzenie takiego korytarza wzdłuż Skarpy Wiślanej (od Łomianek do Wilanowa/Ursynowa).

Więcej o: