Jedno jest pewne. Jak już pijemy to na całego. Na pełnym gazie. Rzadko, ale dużo.
Polska znajduje się w czołówce krajów, gdzie pije się rzadziej, na przykład raz w tygodniu, ale w bardzo dużych ilościach
- wyjaśnia Marta Zin-Sędek z Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, dodając: - Pod tym względem znajdujemy się na piątym miejscu w porównaniu do innych krajów europejskich.
Z kolei w takich krajach jak Hiszpania, Bułgaria, Włochy i Portugalia - pije się częściej, co drugi dzień, ale spożycie jednorazowe jest niższe. Z kolei, w Austrii, na Węgrzech, w Rumunii i Chorwacji, pomieszane są te dwa wzory picia.
W Polsce alkohol bardziej smakuje mężczyznom niż kobietom. Najrzadziej z kolei piją osoby po 50 roku życia. A jak pijemy? Jeśli piwo, to podczas kameralnych spotkań z przyjaciółmi. Wino - owszem, ale w rodzinnym gronie, jeśli zaś wódka, to najczęściej na imprezie - tak w świetle wyników najnowszych badań CBOS piją alkohol dorośli Polacy.
Choć najpopularniejszym napojem alkoholowym w Polsce jest piwo, najchętniej upijamy się wódką. Aż dwie na trzy osoby, które upiły się w ciągu minionego roku przyznały, że stało się to przy okazji picia trunków wysokoprocentowych.
Z badania CBOS wynika, że statystyczny Kowalski podczas jednej okazji wypija średnio 11 kieliszków wódki.
Kufel piwa, w którym zawarte jest 20 gramów czystego alkoholu, sączymy dobre pół godziny. Spożycie tych samych 20 gramów alkoholu w postaci wódki odpowiada wypiciu dwóch małych jej kieliszków (30 ml) i zajmuje kilka minut. Przy piwie można spędzić cały wieczór bez upijania się
– tłumaczy dr Małgorzata Dragan z wydziału psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
W Polsce najczęściej spożywanym alkoholem jest piwo. Średnio każdy Polak wypija rocznie 99 l piwa. Lubimy też wódkę i inne napoje spirytusowe (8,3 l napojów na głowę).
Najrzadziej spożywanym przez nas alkoholem jest wino
- wyjaśnia Ryszard Woronowicz ze Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego. Rocznie statystyczny Polak spożywa 7 l wina. W porównaniu do Włochów, którzy obecnie wypijają 46,6 litra wina rocznie, to rzeczywiście nie wiele.
Jak z kolei wynika z najnowszego sondażu Kantar Public, 59 proc. Polaków jest przeciwnych ograniczeniu reklamy alkoholu, którą planuje wprowadzić rząd. W planach ministerstwa zdrowia znajduje się, m.in. wprowadzenie zakazu emisji reklam piwa w telewizji do godziny 23. Wyniki badania pokazują, że Polacy bardziej wierzą w skuteczność edukacji niż siłę zakazów. Pytani o działania, które mogłyby pomóc rozwiązać problemy alkoholowe, wskazują przede wszystkim na edukację skierowaną do młodych ludzi (42 proc.) oraz kampanie społeczne promujące odpowiedzialne spożywanie alkoholu (28 proc.).
***
Chcesz podzielić się z nami swoją historią? Uważasz, że powinniśmy poruszyć konkretny temat w ramach cyklu "Alkopolacy"? Napisz do nas: listydoredakcji@gazeta.pl