Zadania na maturze rozszerzonej z chemii będą miały formę zamkniętą lub otwartą. W przypadku zadań zamkniętych mogą mieć one charakter pytań jednokrotnego wyboru, prawda/fałsz lub dobieranych, kiedy zdający musi dobrać odpowiednią odpowiedź do podanego zdania. Polecenia otwarte wymagają sformułowania odpowiedzi z wykorzystaniem wzorów chemicznych, obliczeń, reakcji. Mogą odnosić się także do różnych materiałów źródłowych, jak wykres czy rysunek. Zadania często występują w blokach tematycznych.
Zadania na egzaminie maturalnym z chemii mają w idei sprawdzenie umiejętności złożonych, jak:
-myślenie naukowe
-umiejętności logicznego rozumowania, argumentacji i wnioskowania
-prawidłowe korzystanie i interpretowanie materiałów źródłowych,
-zdolność do samodzielnego projektowania doświadczeń chemicznych i wyciągania wniosków z ich wyników
-znajomość i prawidłowe wykorzystanie narzędzi matematycznych do opisu i analizy poszczególnych procesów
Przy ocenie odpowiedzi udzielonej przez maturzystę w zadaniu otwartym, egzaminator odwołuje się do przykładowego rozwiązania opracowanego przez ekspertów CKE. Rozwiązanie to wytycza pewien zakres odpowiedzi, ale nie jest jedynym prawidłowym wzorcem (oczywiście z wyjątkiem zadań wymagających podania konkretnego wzoru związku chemicznego czy nazwy pierwiastka). Pole do prawidłowego, ale swobodnego konstruowania wypowiedzi jest więc zapewnione - każda merytorycznie poprawna odpowiedź będzie uznana.
fot. CKE
Do każdego zadania na maturze komisja egzaminacyjna dołącza dwa rodzaje wymagań: ogólne i szczegółowe. Oto ocena przykładowego zadania otwartego:
fot. CKE
fot. CKE
fot. CKE