Czytanie z dysleksją to wyzwanie. Teraz sam możesz się o tym przekonać [SYMULACJA]

Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak wygląda pisany tekst okiem dyslektyka? Victor Widell, szwedzki programista, stworzył symulację obrazującą z jakimi trudnościami borykają się osoby z dysleksją podczas czytania. Inspiracją była jego cierpiąca na dysleksję przyjaciółka, która opowiedziała mu, z czym zmaga się na co dzień.

Przyjaciółka Widella opowiedziała mu o tym, jak w trakcie czytania litery "skaczą jej przed oczami". Przez to próba przeczytania jakiegokolwiek tekstu bądź wyrazu zajmuje jej sporo czasu. Programista napisał specjalny kod , dzięki któremu widzimy tekst w taki sposób, jakbyśmy patrzyli na niego okiem dyslektyka.

Pod opublikowaną przez Widella symulacją pojawiło się ponad pół tysiąca komentarzy.

"Mam 52 lata i życie z dysleksją nie jest łatwe. Czasami potrafię czytać bez problemu. Przez dysleksję jestem w stanie pisać na komputerze tylko ok. 40 słów na minutę. Nigdy nie będę w stanie pisać szybciej."

"Czy macie jakiekolwiek pojęcie jak ciężko jest żyć z takim zaburzeniem jak dysleksja? Podejrzewano u mnie trudności w uczeniu się, ale najgorzej szło mi z czytaniem. Kocham czytać i pisać. Ale muszę to robić w swoim tempie i czasami muszę poprosić kogoś, aby przeczytał i poprawił to, co napisałam."

"Potrafię czytać... ale potrzebuję znać kontekst, aby zrozumieć wiele słów... Zawsze powtarzałam, że nie czytam słów, czytam kontekst..."

"To bardzo interesujące. Jedna z moich przyjaciółek jest dyslektyczką i ma spore trudności z czytaniem. Mam nadzieję, że będziemy mogli znaleźć więcej metod leczenia tego zaburzenia."

Należy dodać, że kod stworzony przez Widella obrazuje tylko jedną z form, jaką przybiera dysleksja. Jednak wrażenie przemieszczających się liter "d", "b", "p" oraz "q" jest dość powszechne u osób z dysleksją.

Dysleksja to zaburzenie manifestujące się trudnościami w nauce czytania i pisania przy stosowaniu standardowych metod nauczania i inteligencji na poziomie co najmniej przeciętnym. Według danych Polskiego Towarzystwa Dysleksji w naszym kraju odsetek tego zaburzenia wynosi 9-10 proc.