Za pierwszą sygnalizację świetlną uważa się urządzenie zamontowane na skrzyżowaniu ulic Bridge Street i New Palace Yard w Londynie, niedaleko Pałacu Westminsterskiego. Ta sygnalizacja to konstrukcja J.P. Knighta, inżyniera kolejnictwa. Sygnalizację uruchomiono 10 grudnia 1868 roku. Nie była to jednak sygnalizacja elektryczna, ale sterowany ręcznie semafor z lampą gazową. Lampa wysyłała zielone i czerwone sygnały. Na elektroniczną sygnalizację świetlną trzeba było czekać jeszcze prawie pół wieku.
Fot. Google
Po raz pierwszy ruch drogowy zatrzymał się na czerwonym świetle w Cleveland, w amerykańskim stanie Ohio. Na rogu Euclid Avenue i 105. ulicy została zamontowana pierwsza elektryczna sygnalizacja świetlna. Miało to miejsce dokładnie 5 sierpnia 1914 roku.
Jak widzimy na animacji przygotowanej przez Google, pierwsza elektroniczna sygnalizacja świetlna miała jedynie dwa światła - czerwone i zielone. Sześć lat później, czyli w 1920 roku, zaczęła funkcjonować sygnalizacja trójkolorowa. Po raz pierwszy wprowadzono ją w Detroit.
Nie zapomniano też o ułatwieniach dla tych, którzy chcieli przedostać się na drugą stronę jezdni. Piesi mają wpływ na zmianę sygnalizacji świetlnej już od 82 lat. W 1933 roku po raz pierwszy zastosowano sygnalizację świetlną wzbudzaną przez przechodniów.
W Polsce sygnalizacja elektryczna pojawiła się jeszcze w 1926 roku. Pierwszą sygnalizację zamontowano w Warszawie na skrzyżowaniu Alei Jerozolimskich i ulicy Marszałkowskiej. Po wojnie wraz z odbudową miast i ulic instalowano równocześnie sygnalizację świetlną. Pierwsza sygnalizacja świetlna wzbudzana przez pieszych pojawiła się w naszym kraju w 1967 roku przy ulicy Grójeckiej w Warszawie.
Fot. Google
Z okazji 101. rocznicy uruchomienia pierwszej na świecie elektronicznej sygnalizacji świetlnej wyszukiwarka Google przygotowała animowanego doodle'a. Widzimy na nim starodawne automobile zatrzymujące się na czerwonym świetle, i ruszające z impetem wraz ze zmianą sygnalizacji świetlnej na kolor zielony.