Jak podają specjaliści z CKE, uczniowie z dysleksją i dysgrafią mają prawo przystąpić do egzaminu gimnazjalnego w warunkach dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych (na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej).
Do sposobów dostosowywania egzaminu gimnazjalnego dla uczniów z dysleksją i dysgrafią należy:
- zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w arkuszu, bez obowiązku przenoszenia ich na kartę odpowiedzi,
- wydłużenie czasu pisania,
- możliwość korzystania z pomocy nauczyciela wspomagającego, który zapisuje odpowiedzi ucznia do zadań otwartych (dopuszczalne wtedy, gdy zaburzenie uniemożliwia zdającemu odczytanie pracy egzaminacyjnej i gdy uczeń w toku edukacji został wdrożony do takiej współpracy z nauczycielem),
- zastosowanie szczegółowych kryteriów oceniania rozwiązań zadań otwartych z języka polskiego, języków obcych nowożytnych oraz matematyki, uwzględniających specyficzne trudności w uczeniu się.
CKE ustaliła, że w przypadku przedłużenia czasu na wykonanie zadań z arkusza standardowego pracę z arkuszem można przedłużyć:
- z historii i wiedzy o społeczeństwie, z przedmiotów przyrodniczych oraz z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym - nie więcej niż o 20 minut każdy,
- z języka polskiego, z matematyki - nie więcej niż o 45 minut każdy,
- z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym - nie więcej niż o 30 minut.
Uczniowie, którzy podczas egzaminu gimnazjalnego 2015 będą korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego tylko w pisaniu, albo i w pisaniu, i w czytaniu - będą nagrywani. Przebieg egzaminu gimnazjalnego musi być rejestrowany za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk - zapis dźwiękowy stanowi integralną część pracy egzaminacyjnej.
CKE podaje: uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, przystępującym do danego zakresu/poziomu odpowiedniej części egzaminu w oddzielnej sali, wyznaczony członek zespołu nadzorującego odczytuje raz głośno wszystkie teksty liczące po 250 słów lub więcej (możliwe tylko wtedy, gdy głęboka dysleksja znacznie utrudnia samodzielne czytanie i zrozumienie dłuższego tekstu lub wtedy, kiedy poważne trudności w samodzielnym czytaniu i rozumieniu dłuższego tekstu zostały wskazane w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej).
Polecenia w arkuszu zapisane są czcionką Times New Roman 12 pkt. Dyslektycy rozwiązują takie same zadania, jak uczniowie bez dysfunkcji.