Paraliżujący stres? Są na to sposoby

Matura ustna z języka polskiego 2015 to pewne novum dla tegorocznych maturzystów. W ciągu 15 minut, uczeń będzie musiał zaprezentować swoją wiedzę z języka polskiego oraz umiejętność tworzenia wypowiedzi, kierując się zasadami poprawności językowej, logiki i retoryki. Jednak nieodłącznym elementem wystąpień publicznych jest stres. Jak sobie z nim poradzić, podpowiada Monika Perdjon, dyplomowany coach i trener.

Edulandia.pl: Matura ustna z języka polskiego 2015 już teraz budzi obawy wśród tegorocznych maturzystów. Wiedza jedno, ale czasem stres towarzyszący wystąpieniom publicznym potrafi sparaliżować. W jaki sposób powinniśmy sobie radzić ze stresującymi sytuacjami?

Monika Prdjon: Najlepsza rada - to solidnie się przygotować - i nie mam na myśli tylko strony merytorycznej. Jeśli wystąpienia nas stresują warto popracować nad techniką - oddechem i wymową. Dobrze jest zadbać o eleganckie, ale wygodne ubranie, takie, które już nosiliśmy przynajmniej 2 razy i niczym nas nie zaskoczy.

Przed samym egzaminem warto zrobić sobie jeden wolny wieczór.

Poukładać w głowie wszystko to, co umiemy i się na tym skupić. Można poćwiczyć wizualizację dobrze zdanego egzaminu. Potem odprężająca kąpiel i sen. Rano warto wstać wcześniej, zjeść lekkie, ale pożywne śniadanie (unikniemy mdłości i zawrotów głowy). Można przejść się na uczelnię spacerem - dotlenimy się, a naprzemienne ruch rąk i nóg poprawiają prace mózgu.

Przeczytaj o przebiegu egzaminu ustnego z języka polskiego. Nie daj się zaskoczyć!

Czy stres można pokonać i nie odczuwać jego skutków?

Pokonać nie można. To jest nasz naturalny mechanizm obronny i dobrze, że jest. Bez niego nie mielibyśmy motywacji do wstania z łóżka, nie reagowalibyśmy na zagrożenia takie jak np jadący samochód.

Warto jednak nauczyć się rozpoznawać sygnały, które wysyła nam ciało i reagować na nie. W ten sposób nie doprowadzimy do przewlekłego napięcia, które powoduje wiele chorób. Warto praktykować różne ćwiczenia relaksacyjne i wybrać takie, które dla nas są najskuteczniejsze.

Czy mogłaby Pani udzielić kilku rad, jak reagować na stres podczas wystąpień publicznych?

Stres podczas wystąpień to popularna trema. Może nas motywować, ale może też paraliżować. Jeśli tak się dzieje, warto zadać sobie pytanie, co jest przyczyną mojego lęku podczas wystąpienia. Dopiero gdy znamy przyczynę możemy zacząć pracę.

W trakcie samego wystąpienia pomaga zwykłe przyznanie się przed widownią, że się stresujemy. To sprawi, że napięcie nieco opadnie. Należy pamiętać o oddechu - nie tylko rozluźnia fizycznie, ale też sprawia, że mówimy ładnym, pełnym głosem.

Można mieć ze sobą wodę, ponieważ często z nerwów zasycha nam w ustach. Jeśli mamy gonitwę myśli - to należy podejść zadaniowo - skupić się tylko na tym, co mam do zrobienia w tej konkretnej chwili. Nic jednak tak nie pomaga - jak praktyka. Im częściej występujemy, tym lepiej to robimy i mniej się stresujemy.

Przykładowe pytania na maturze ustnej z języka polskiego Przeczytaj!

Najgorzej mają jednak osoby nieśmiałe. Jak one natomiast powinny sobie radzić ze stresem podczas wystąpień publicznych?

Tu znowu pojawia się pytanie - z czego ta nieśmiałość wynika - czy nie jest ona przejawem niskiego poczucia własnej wartości. W takim przypadku polecam pracę z coachem lub terapeutą.

Warto też dać sobie prawo do bycia nieśmiałym. Żyjemy w czasach, kiedy bombarduje się nas głośnymi, przebojowymi celebrytami - jako wzorem do naśladowania. Tak jednak nie jest. Osoby skromne, delikatne mają swój urok. Jeśli nasza nieśmiałość nam nie przeszkadza, to nie ma sensu z nią walczyć. Jeśli jednak nas ogranicza, bo np. mamy trudności w nawiązywaniu relacji warto nad tym popracować.

Monika W. Perdjon: Dyplomowany coach i trener. Pomaga klientom zrozumieć stres, pokonać jego objawy psychosomatyczne odzyskać spokój i harmonię. Publikuje na portalu magazynu Zwierciadło. Udziela porad na forum Gazety.pl: Stres i emocje. StressCoach w Klinice Stresu. Właścicielka VictoriaCoaching - www.stresscoaching.com.pl